Monday, May 14, 2007

14 mei 2007

Gisterenmiddag viel te vernemen dat er een verwachting kan zijn dat men in het radiotonkavleeschnochvischprogramma kan gaan beluisteren dat het inderdaad zo kan zijn dat het mannelijke huidige Haags GroenLinksgemeenteraadslid in uitzending gaat zijn.

Gisterenmiddag viel te vernemen dat men mogelijk in de Haagse
GroenLinksgemeenteraadsfractie erg gekeken heeft naar het, afgelopen zaterdag gehouden, landelijke Deezesenzescongres waarbij er voor het mannelijke Haagse GroenLinksgemeenteraadslid veel onbruik en bruikbare motivatieredevoeringen waren welk mogelijk een onderdeel kunnen zijn in zijn enigszins lange aanloop naar een volgend GroenLinkstweedekamerlijsttrekkerschap. Naar men zegt kan hij geen zin vinden in een kandidaatszin zoals-------Vanaf 1998 heeft iedereen de neergang van de partij kunnen waarnemen. Er ging echter meer verloren dan zetels. Langzaam maar zeker hebben we kunnen zien hoe de partijtop zich meer en meer afsloot voor de voeding van onderaf. En raakte ze steeds meer in paniek, naarmate de verkiezingsuitslagen dramatischer werden. De oorzaken van de neergang kunnen dan ook hierin gevonden worden in de loop van de jaren is het congres ondanks verzet, steeds meer verworden tot een applausmachine.------ maar ziet hij meer in een zin zoals----- We moesten kennelijk tot de bodem gaan, voor het tot ons doordrong dat er echt een paar dingen anders moeten. De toestand waarin D66 verkeert is ernstig, maar niet hopeloos.

Gisterenmiddag bij een kustelijke gelegenheid kwam ook een beetje naar voren dat mogelijk de Haagse Stadspartijpenningmeester omdat hij in het verleden redelijkk erg kritisch was, en naar men zegt misschien nog steeds is, over Haagse SPgemeenteraadsfractieledenafdracht hij ook kritisch gaat zijn over lokale Haagse Deezesenzestiggemeenteraadsfractieafdracht daar er middels de digitale snelweg te lezen is dat---- congresboek voorjaarscongres 2007 (c85) 12 mei de doelen Welkomstwoord 3 Congresfunctionarissen 3 Algemene congresinformatie 4 Informatie voor de pers 5 Agenda congres 2007 6 Financiën en organisatie Jaarrekening 2006 7 Herziening afdrachtregeling politiek vertegenwoordigers 10 Contributie- en afdrachtregeling afdelingen en regio’s afdracht 8 12 Kandidaten voor besturen en commissies Landelijk Bestuur, voorzitter 14 Landelijk Bestuur, Internationaal Secretaris 17 Landelijk Bestuur, lid marketing en ledenwerving 19 Bestuurslid Kenniscentrum 21 andelikeVerkiezingscommissie, voorzitter 22 Geschillencollege, voorzitter 22 Geschillencollege, lid 22 Financiële Commissie, voorzitter 24 Financiële Commissie, lid 24 Algemeen organisatorische moties 25 Amendementen en moties op Klaar voor de klim 27 Innovatiekamers Het sociale gezicht van D66 29 D66 en de Randstad 29 Milieu en energie 29 29 Algemeen politieke moties 30 Actuele politieke moties 34 1 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam 2 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam Uw idee? MEER INHOUDELIJKE DISCUSSIE IN DE POLITIEK? Lees dan Idee! Idee is het politiek-wetenschappelijk tijdschrift van D66. Idee bevat analyses, interviews, commentaren, boekbesprekingen en achtergrondartikelen over ontwikkelingen die relevant zijn voor de politiek. Er is eveneens ruimte voor geïnteresseerden om mee te denken over te voeren discussies. Naast artikelen over verschillende onderwerpen wordt in ieder nummer uitgebreid aandacht besteed aan een wisselend actueel politiek thema. Politieke gedachtenontwikkeling, problemen van verschillende kanten belichten en scherpe analyses staan in deze tweemaandelijkse uitgave centraal. Namens het Landelijk Bestuur van D66 en alle mensen die zich hebben ingespannen bij de organisatie van dit congres, heet ik u van harte welkom hier in Rotterdam. Ik hoop dat u het naar u zin zult hebben en vanavond met een goed gevoel terug zult kijken op ons 85ste D66-congres.In dit congres kijken we met elkaar naar de toekomst van partij en partijorganisatie. Er ligt een aantal heel concretevoorstellen op tafel in de vorm van het plan “Klaar voor de klim”. Deze voorstellen moeten de partij weer opstuwen in de richting van de bruisende ideeënpartij die we behoren te zijn. Voor deze plannen willen wij uw goedkeuring en vooral uw steun. Naast de kopjes koffie en de broodjes bieden we u ook de nodige politiekintellectuele voeding. Hiervoor kunt u onder andere terecht in een van de vier innovatiekamers.We hebben ons best gedaan om interessante sprekers van binnen en buiten de partij voor u uit te nodigen.En natuurlijk besteden we veel aandacht aan mensen. Zo zijn er de mensen die zich gekandideerd hebben voor verschillende partijfuncties. Alle kandidaten zullen zich presenteren en u mag kiezen! Niet in de laatste plaats gaat het daarbij om een nieuwe partijvoorzitter. Van hem of haar wordt veel verwacht en we hopen dat u een interessant palet onder ogen krijgt. Ook neemt het bestuur de tijd om een aantal mensen die zich zeer actief hebben ingezet voor de partij in het zonnetje te zetten. Een niet onbelangrijk deel van het congres zal zich zoals altijd afspelen in de wandelgangen. Daar ontmoeten we elkaar, daar praten we bij en wisselen we uit. Dit deel van het congres mag wat ons betreft dan ook lang na afloop van het officiële programma in de bar doorgaan. Blijft dus gerust nog even naborrelen. Misschien zien we elkaar dan nog. Het Landelijk Bestuur wenst u een prettige congresdag. Gerard Schouw Tijdelijk waarnemend voorzitter Landelijk Bestuur D66 Congresvoorzitters Magda Berndsen, Anja Overhoff en Hans Engels Het congres wordt voorgezeten door onafhankelijke congresvoorzitters. Zij zijn door het Landelijk Bestuur gevraagd om het congres technisch te leiden en hebben het recht om gedurende het congres, indien nodig, met aanpassingen van de tijden in de agenda te komen. Besluitvormingscommissie
Ger Dullens (vz), Patrick Blokzijl, Jeroen Sterling, Pieter Wagensveld, Otto Magel en Xander van Asperen De besluitvormingscommissie is verantwoordelijk voor het conform de in de partijstatuten en het huishoudelijk reglement vastgelegde regels laten verlopen van de besluitvorming tijdens het congres. Stemcommissie Henk Bleumink, Petra Nypels, Catherina de Leur, Marlies Derksen De stemcommissie is verantwoordelijk voor het leiden van en het bepalen van de uitslagen van de stemmingen die plaatsvinden in de plenaire zaal. Indien nodig besluiten zij tot het schriftelijk stemmen over moties. Landelijke verkiezingscommissie Rogier Seinstra (vz), William Rademakers, Jerome Scheltens, Hanneke de Vries, Gerzon Eenkhoorn, Marieke van Doorn en Yuri Ankoné De landelijke verkiezingscommissie is verantwoordelijk voor het op correcte wijze laten plaatsvinden van de verschillende
verkiezingen tijdens het congres. Zij zorgen ook voor het tellen van de uitgebrachte stemmen bij deze verkiezingen. Een plattegrond van de congreslocatie treft u aan op de binnenzijde van de omslag van dit congresboek. 3 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam 4 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam
Toegangsprijs Het D66-congres is niet gratis. De partij vraagt u in de vorm van een toegangsprijs van € 19,50 een tegemoetkoming in de organisatiekosten en een horeca arrangement koffie/thee/frisdrank en broodjes. De toegangsprijs dient u bij de registratiebalies te voldoen. Dit geschiedt door middel van het invullen van de machtiging die u aantreft bij uw uitnodiging. Het is niet mogelijk om dit per pin of contant te voldoen. Eten en drinken
Vanaf 09.00 uur kunt u in de foyer terecht voor consumpties. Koffie/thee/frisdrank en lunchbuffet zijn inbegrepen in uw entreeprijs. Garderobe De bewaakte garderobe bevindt zich aan de linkerkant van de entree en is gratis. Kinderopvang Er is geen mogelijkheid voor kinderopvang. Rookbeleid in de Doelen Tijdens het congres is er een rookverbod in het hele gebouw. Op het dakterras van de 3e verdieping mag wel gerookt worden. Bij de borrel na afloop van het congres mag ook gerookt worden. Congresborrel Na afloop van het congres is er de mogelijkheid in de Willem Burger Foyer te borrelen. Consumpties zijn voor eigen rekening. Stemrecht/stemprocedure Om stemgerechtigd te zijn op dit congres dient u de contributie over 2007 (en evt. voorgaande jaren) te hebben voldaan. Indien u niet over stemrecht beschikt, heeft u een roze machtigingsformulier ontvangen. De contributie kan desgewenst ter plekke worden voldaan aan de congresbalie door middel van het invullen van de contributiemachtiging die bij de betreffende congresbalie verkrijgbaar is. Stemprocedure Het stemgewicht van elk lid is binnen D66 gelijk (one-man-one-vote). Stemgerechtigde leden ontvangen de stembescheiden. De stemkaart gebruikt u bij de hoofdelijke stemming in de plenaire zaal. U steekt de kaart op als de voorzitter van de stemcommissie dit vraagt. Indien de uitslag van de stemming niet te bepalen is door het handopsteken, volgt een schriftelijke stemming middels de stembriefjes. Voor de stemming over kandidaten voor de diverse functies, gebruikt u het desbetreffende stemformulier. Leest u voor het invullen per formulier zorgvuldig de instructie. Ingevulde stemformulieren stopt u in de daarvoor bestemde stembussen. De stembussen sluiten om 13.15 uur. De uitslag van deze stemmingen wordt om ongeveer 16.15 uur bekend gemaakt in de congreszaal. Informatie- en registratiebalie Voor al uw vragen aangaande het D66-congres kunt u tussen 09.30 - 15.00 uur terecht bij de registratiebalies in de foyer op de begane grond. €19,50 5 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam Persruimte De persruimte is te vinden op niveau 4 in de van der Vorm zaal (zie plattegrond omslag). Deze ruimte is tussen 10.00 - 17.00 uur beschikbaar voor de pers. Persmappen zijn beschikbaar in deze ruimte. In de loop van de dag uitgegeven persberichten en toespraken e.d. zijn beschikbaar in de persruimte 9.30 Welkom door Gerard Schouw, wnd. voorzitter Landelijk Bestuur D66 - benoeming congresvoorzitters - benoeming stemcommissie - voorzitter Landelijke Verkiezingscommissie: toelichting op de procedures voor de te houden verkiezingen 9.40 Financiën & Organisatie - Contributieregeling en
afdrachtregeling regio’s en afdelingen 2008 - Herziene afdrachtregeling politiek vertegenwoordigers - Jaarrekening 2006 10.00 Presentatie kandidaten voor besturen en commissies 10.20 Algemene organisatorische moties 10.45 ‘Klaar voor de klim’, inleiding door Gerard Schouw gevolgd door de behandeling van moties en amendementen en stemming 11.30 Presentatie kandidaten voorzitter Landelijk Bestuur 11.40 Algemene politieke moties 12.25 Toespraak voorzitter Jonge Democraten Ton Monasso 12.30 Lunch sluiting stembussen 13.15 uur 13.15 D66 als oppositiepartij Innovatiekamers: in 4 parallelle sessies worden programmatische en organisatorische discussies gevoerd. Aanvullend op en aansluitend bij het verkiezingsprogramma zijn dat: D66 en haar sociale gezicht met o.a. Fatma Koser Kaya - D66 en milieu met o.a. Boris van der Ham - D66 en de randstad 14.30 Impressies en observaties door waarnemers uit de innovatiekamers 15.00 Waarnemend partijvoorzitter Gerard Schouw zet een aantal mensen in het zonnetje 15.30 Algemene politieke moties (deel 2) en actuele politieke moties 16.15 Uitslagen verkiezingen & toespraak nieuwe voorzitter 16.30 Toespraak fractievoorzitter Tweede Kamer Alexander Pechtold 17.00 Borrel 6 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam Jaarrekeningen 2006 ACCOUNTANTSVERKLARING Wij hebben de in dit verslag opgenomen jaarrekening 2006 van de Vereniging Politieke Partij Democraten D66 te Den Haag bestaande uit de balans per 31 december 2006 en de winst-en-verliesrekening over 2006 met de toelichting gecontroleerd. Verantwoordelijkheid van het bestuur Het bestuur van de vereniging is verantwoordelijk voor het opmaken van de jaarrekening die het vermogen en het
resultaat getrouw dient weer te geven, alsmede voor het opstellen van het jaarverslag, beide in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW.
Deze verantwoordelijkheid omvat onder meer: het ontwerpen, invoeren en in stand houden van een intern beheersingssysteem relevant voor het opmaken van en getrouw weergeven in de jaarrekening van vermogen en resultaat, zodanig dat deze geen afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten bevat, het kiezen en toepassen van aanvaardbare grondslagen voor financiële verslaggeving en het maken van schattingen die onder de gegeven omstandigheden redelijk zijn. Verantwoordelijkheid van de accountant Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de jaarrekening op basis van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht. Dienovereenkomstig zijn wij verplicht te voldoen aan de voor ons geldende gedragsnormen en zijn wij gehouden onze controle zodanig te plannen en uit te voeren dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen afwijkingen van materieel belang bevat. Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie over de bedragen en de toelichtingen in de jaarrekening. De keuze van de uit te voeren werkzaamheden is afhankelijk van de professionele oordeelsvorming van de accountant, waaronder begrepen zijn beoordeling van de risico’s van afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten. In die beoordeling neemt de accountant in aanmerking het voor het opmaken van en getrouw weergeven in de jaarrekening van vermogen en resultaat relevante interne beheersingssysteem, teneinde een verantwoorde keuze te kunnen maken van de controlewerkzaamheden die onder de gegeven omstandigheden adequaat zijn maar die niet tot doel hebben een oordeel te geven over de effectiviteit van het interne beheersingssysteem van de vereniging. Tevens omvat een controle onder meer een evaluatie van de aanvaardbaarheid van de toegepaste grondslagen voor financiële verslaggeving en van de redelijkheid van schattingen die het bestuur van de entiteit heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de jaarrekening. Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Oordeel Naar ons oordeel geeft de jaarrekening een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de Vereniging Politieke Partij Democraten D66 per 31 december 2006 en van het resultaat over 2006 in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW. Verklaring betreffende andere wettelijke voorschriften en/of voorschriften van regelgevende instanties Op grond van de wettelijke verplichting ingevolge artikel 2:393 lid 5 onder e BW melden wij dat het jaarverslag, voor zover wij dat kunnen beoordelen, verenigbaar is met de jaarrekening zoals vereist in artikel 2:391 lid 4 BW. 7 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam
AFDRACHTREGELING POLITIEKE VERTEGENWOORDIGERS D66 per 1 januari 2003 Deze afdrachtregeling werd door het congres vastgesteld op 25 maart 2000 en gewijzigd op 16 november 2002 .1 Aanleiding Naar aanleiding van twee moties die werden aangenomen door congres 70 op 25 maart 2000 in Amersfoort, werd door congres 71 de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers per 1 januari 2001 vastgesteld. Enkele technische aanpassingen werden voorgelegd aan congres 75 en resulteerden in de huidige versie, vanaf vanaf 1 januari 2003 van kracht is. 2 Waarom een afdrachtregeling voor D66 vertegenwoordigers? Politieke partijen zijn voor een groot deel afhankelijk van contributie-inkomsten van hun leden. Deze contributieinkomsten dalen naarmate een partij minder leden heeft. Een andere belangrijke bron van inkomsten zijn de afdrachten van politieke vertegenwoordigers namens D66. Van D66-leden die gekozen of benoemd zijn om D66 op lokaal, regionaal, landelijk of Europees niveau te vertegenwoordigen wordt verwacht dat zij een gedeelte van hun vergoeding of salaris aan de partij afdragen.3 Voorstel aan het congres 85 bijeen in Rotterdam op 12 mei 2007 Onderstaande tekst is de nieuwe tekst die zal worden voorgelegd aan congres 85. De wijzigingen zijn tekstueel én technisch van aard. De belangrijkste wijziging bevat de juridische afdwingbaarheid. Afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers politieke vertegenwoordigers D66 per 1 januari 2008 A Definitie politiek vertegenwoordiger In deze afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers wordt bedoeld met “politiek vertegenwoordiger” ieder D66-lid dat behoort tot een van de volgende categorieën: minister, staatssecretaris, Commissaris van de
Koningin, burgemeester, wethouder vanuit of van buiten de raad, gedeputeerden, leden van de fracties in Tweede Kamer, Eerste Kamer, Europees Parlement, Provinciale Staten, (deel)gemeenteraden, waterschappen en hoogheemraadschappen. B. Bevoegdheid tot het vaststellen van een afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers Artikel 5.7 van het Huishoudelijk Reglement regelt de bevoegdheid van het landelijk bestuur, artikel 11 van het model regioreglement regelt de bevoegdheid van het regio bestuur en artikel 11 van het model afdelingsbestuur regelt de bevoegdheid van het afdelingsbestuur. Het is van groot belang dat op alle bestuurlijke niveaus in de partij gebruik wordt gemaakt van deze bevoegdheid om een adequate afdrachtregeling vast te stellen. Mede daarom kan de afdrachtregeling voor het landelijk niveau worden beschouwd als richtlijn voor vast te stellen afdrachtregelingen op het regionale en het lokale niveau. Daartoe is onder punt c ook een richtlijn gegeven voor de hoogte van de afdracht voor politieke vertegenwoordigers op het regionale en het lokale niveau (statenleden, gedeputeerden, raadsleden en wethouders). C. Verplichte afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers op landelijk niveau Vertegenwoordigers namens D66 in de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en het Europees Parlement alsmede voor D66-ministers en benoemde bestuurders namens D66 (Burgemeesters, Commissarissen van de Koningin) zijn verplicht om een vastgesteld deel van hun inkomen uit hoofde van hun politieke functie af te dragen aan de partij. Om nakoming van deze regeling te verzekeren en bovendien kandidaten voor functies tijdig op het bestaan van deze regeling te wijzen, bevat het kandidaatstellingsformulier van de interne verkiezingen ten behoeve van het opstellen van de kieslijsten voor politiek vertegenwoordigende functies in de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en het Europees Parlement een verklaring dat de kandidaat akkoord gaat met de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers en met het verstrekken van informatie omtrent het voldoen aan de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers door de penningmeester aan een eventuele stemadviescommissie.
Benoemde vertegenwoordigers ondertekenen een dergelijke verklaring niet, maar worden dringend verzocht dezelfde gedragsregels in acht te nemen. Om administratieve en kostentechnische redenen zal de afdracht middels een incasso worden geregeld. Het verplicht stellen van de regeling houdt een interne en morele verplichting in, die intern juridisch afdwingbaar wordt gemaakt op de volgende wijze. Mocht de benoemde of gekozen bestuurder na meerdere betalingsherinneringen volharden in het niet betalen van zijn/haar afdracht, dan zal het Landelijk Bestuur kunnen besluiten om dit lid te royeren op basis van artikel 7 van de Statuten. D. Hoogte van de afdracht De verplichte afdrachten aan het Landelijk Bestuur - door burgemeesters, ministers, staatssecretarissen, Commissarissen van de Koningin, lid Tweede Kamer, lid Eerste Kamer en lid Europees Parlement bedragen 3% van het politieke inkomen/de politieke vergoeding. Dit betreft 3% van het bruto inkomen excl. onkostenvergoedingen.
Het bedrag is fiscaal aftrekbaar. De onkostenvergoeding blijft buiten beschouwing. Voor de Eerste Kamerleden, die alleen een onkostenvergoeding ontvangen, worden alleen de algemene vergoedingen in aanmerking genomen. Als richtlijn voor de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers en politieke vertegenwoordigers die op regionaal niveau (gedeputeerden en provinciale statenleden) aan het regiobestuur en op lokaal niveau (wethouders van binnen en buiten de raad en gemeenteraadsleden) aan het afdelingsbestuur, door de ledenvergaderingen kunnen worden vastgesteld geldt eveneens het percentage van 3% van het politieke inkomen/de politieke vergoeding. E. Bestemming van de inkomsten uit de afdrachten 80% van de inkomsten uit de afdrachten zal ten goede komen aan het verkiezingsfonds en 20% aan de algemene
middelen. Deze 20% stelt het bestuur in staat de ondersteunende partijorganisatie voor de politiek vertegenwoordigers in stand te houden en waar mogelijk te versterken. Het verkiezingsfonds als bestemming brengt met zich mee dat de afdracht niet ten koste gaat van de fiscale mogelijkheid om schenkingen af te trekken van de belasting. De schenkingsdeclaraties blijven zo in stand. De afdracht aan het verkiezingsfonds zou, mits het ten goede komt aan activiteiten in verband met de eigen herverkiezing, als beroepskosten kunnen worden opgevoerd(‘herverkiezingskosten’). Dit veronderstelt een aantoonbare relatie tussen de afdracht van een orgaan en de ten behoeve van dit orgaan verrichte activiteiten. Het streven van het bestuur zal er dan ook op gericht zijn deze directe relatie te realiseren en te administreren.
F. Verklaring inzake het verstrekken van gegevens over het betalingsgedrag aan de Stemadvies-commissie Met het oog op de privacybescherming zullen kandidaten bij het kandidaatstellingsformulier voor interne verkiezingen ten behoeve van het opstellen van kieslijsten namens D66 voor vertegenwoordigende functies in de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en het Europees Parlement, worden gevraagd om separaat een schriftelijke
verklaring te ondertekenen. Hierdoor stemt men in met het verstrekken van gegevens omtrent het betalingsgedrag inzake de verplichte afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers voor politieke vertegenwoordigers namens D66 aan de stemadviescommissie. Deze gegevens worden alleen verstrekt aan de stemadviescommissie, indien iemand zich kandideert voor een vertegenwoordigende functie, terwijl hij al eerder een politiek vertegenwoordigende functie namens D66 in de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en/of het Europees Parlement heeft vervuld. De gegevens omtrent het betalingsgedrag worden verzameld om te kunnen controleren
of voldaan worden aan de door het congres vastgestelde afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers. De gegevens zijn alleen bekend bij de penningmeester van het Landelijk Bestuur en de door hem aangewezen medewerker van de financiële administratie. Zij zijn verantwoordelijk voor een zorgvuldige administratie en voor de juistheid en nauwkeurigheid van de gegevens. Bij de administratie van het betalingsgedrag wordt gebruik gemaakt van drie categorieën van gegevens: - afgedragen volgens de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers - niet afgedragen - te weinig afgedragen volgens de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers De gegevens worden vertrouwelijk door de penningmeester verstrekt aan de stemadviescommissie als één van de bronnen om de geschiktheid van de kandidaten voor een vertegenwoordigende functie te kunnen beoordelen. Uitgangspunt daarbij is dat volksvertegenwoordigers namens D66 een bijzondere verantwoordelijkheid hebben voor hun partij en dus ook voor haar financiële positie. De stemadviescommissie kan de gegevens alleen zelf gebruiken voor de beoordeling van de geschiktheid van de kandidaten. In haar uiteindelijke advies kan alleen in algemene zin, dus niet direct herleidbaar tot een kandidaat, iets worden opgemerkt 11 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam over het feit dat het betalingsgedrag inzake de afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers, voorzover hierover gegevens beschikbaar waren, een criterium is dat meegewogen is bij de geschiktheid van de kandidaten. Om dit adequaat te regelen zal in instellingsbesluiten voor stemadviescommissies op landelijk niveau een bepaling in deze zin worden opgenomen over het meewegen van gegevens over het betalingsgedrag van gekozen politieke vertegenwoordigers namens D66. G Dispensatieregeling De penningmeester van het Landelijk Bestuur beslist of dispensatie verleend kan worden van de verplichte afdrachtregeling politieke vertegenwoordigers voor gekozen of benoemde vertegenwoordigers namens D66
op landelijk niveau. IJkpunt voor de beoordeling is de mate waarin de toekomstige kandidaat afhankelijk is van de inkomsten uit hoofde van de vertegenwoordigende functie. Leden, die zich willen kandideren voor vertegenwoordigende functies namens D66 op landelijk niveau, dienen zich hiertoe vóóraf tot de penningmeester te wenden.1. Leden Met onderstaande richtlijnen kunt u zelf de hoogte van uw contributie vaststellen. Leden betalen hun contributie naar individuele draagkracht. Voor bepaling van uw bruto jaarinkomen kunt u uitgaan van de schatting van uw bruto jaarinkomen voor het betreffende contributiejaar. Hoogte bruto inkomen Per jaar* Per kwartaal* Tot minimumloon (in 2007 is dat € 16.858) € 40 € 10 Tot € 45.000 € 100 € 25 Van € 45.000 tot € 90.000 € 200 € 50 Voor elke € 22.500 meer per jaar + € 50 + € 12,50 De kwartaalbedragen gelden uitsluitend bij betaling per automatische incasso. Wij stellen het om administratieve en kostentechnische redenen zeer op prijs als u gebruik wilt maken van de mogelijkheid om ons te machtigen. Op de machtiging kunt u aangeven of u per jaar of per kwartaal wilt betalen. De jaarlijkse incasso wordt uiterlijk in februari geïncasseerd, of bij de eerste kwartaalincasso na aanvang van het lidmaatschap. Nieuwe leden: -U betaalt het lopende kwartaal en de nog komende kwartalen van het kalenderjaar waarin u lid bent geworden. Voor ieder kwartaal is een kwart van de jaarcontributie (zoals hierboven vermeld) verschuldigd. Daar de administratiekosten bij inschrijving € 12,50 bedragen, is dit de minimumbijdrage voor het eerste jaar, ook als u na berekening van uw contributie op een lager bedrag uitkomt. U wordt verzocht de contributie per omgaande te voldoen, c.q. uw incassoformulier per omgaande op te sturen. -V oor jongeren t/m 27 jaar bestaat de
mogelijkheid om lid te worden van tegelijkertijd D66 en de Jonge Democraten tegen een gereduceerd combinatietarief van € 25 per jaar. U dient hiervoor bij aanmelding uw geboortedatum op te geven. -U wordt vriendelijk verzocht door middel van een automatische incasso uw contributiebetaling te regelen, naar keuze per jaar of per kwartaal. U kunt hiertoe een machtigingsformulier invullen en ondertekend naar het Landelijk Bureau, Postbus 660, 2501 CR Den Haag te sturen. Het machtigingsformulier staat afgedrukt op de achterzijde van het jaarlijks toegezonden contributieverzoek of wordt u op verzoek toegezonden. -Een nota voor de betaling wordt u telkens vóór aanvang van het nieuwe kalenderjaar toegestuurd. U wordt verzocht de contributie per omgaande, en uiterlijk op 1 februari, te voldoen of het incassoformulier te hebben ingezonden. -Eenmaal betaalde contributie kan niet worden teruggevorderd. 12 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam
Combileden: -Combileden zijn die leden, die lid zijn van zowel de Jonge Democraten als van D66. De inning van de contributiegelden gaat op dezelfde wijze. De contributie bedraagt € 25 per jaar, indien men betaalt per automatische incasso. Voor diegenen die geen machtiging voor incasso afgeven geldt een toeslag van € 5,-. Combileden die lid worden op of na 1 mei kunnen slechts nog per automatische incasso betalen. Indien een lid daartegen principiële bezwaren heeft, kan hij bij de penningmeester van de JD een verzoek indienen om van een alternatieve betalingsmogelijkheid gebruik te maken. Ook hier geldt de toeslag van € 5,-. Spelregels:
-Door het (tijdig) betalen van uw contributie, of door het invullen van een machtigingsformulier voor incasso krijgt u stemrecht voor de afdeling (afdelingsvergaderingen en - verkiezingen), voor de regio (regiovergadering en - verkiezingen) en voor alle landelijke zaken (landelijke congressen en - verkiezingen); -Indien de minimumcontributie van € 40,- per jaar nog als te hoog wordt ervaren, kunt u zich schriftelijk (en vertrouwelijk) tot de penningmeester van het Landelijk Bestuur wenden. Er kan dan vermindering van de lidmaatschapsgelden worden verleend tot een minimum van € 12 per jaar.Deze regeling is steeds voor 1 jaar van kracht en dient dus zonodig elk jaar opnieuw te worden ingediend. -Bij het in gebreke blijven van de betalingsverplichting, ontvangt u maximaal 2 herinneringen. Als het lid ná die 2 herinneringen nog steeds in gebreke blijft, zal de incasso van de contributiegelden worden overgedragen
aan een incassobureau. De contributie is mogelijk als gift aftrekbaar voor de inkomsten
belasting. Nader informatie hierover is verkrijgbaar bij de belastingdienst. 2. Donateurs Het richtbedrag voor donateurs bedraagt € 30,- ; de minimumdonatie is € 10,- Meerdere donaties per jaar zijn mogelijk. De bedragen zijn mogelijk als gift aftrekbaar van de inkomstenbelasting.
13 Congresboek voorjaarscongres 2007 (C85) 12 mei, de Doelen, Rotterdam De jaarvergadering van de Bestuurdersvereniging D66 wordt gehouden tijdens con gres 85, op 12 mei 2007 van 12.00 tot 13.00 uur, in de Hudigzaal van De Doelen te Rotterdam. Agenda:
- Opening, mededelingen en ingekomen stukken. - Verslag jaarvergadering 5 november 2005, gehouden tijdens congres 82 te Delft. - Verslag van activiteiten 2006/07 . - Programma van activiteiten 2007/08. - Verkiezing voorzitter en lid van het bestuur. - Wijziging reglement bestuurdersvereniging. - Wat verder ter tafel komt. De gegevens van de kandidaten zijn zo nauwkeurig mogelijk overgenomen van het kandidaatstellingsformulier. De volgorde van vermelding in het kandidatenoverzicht is alfabetisch vanaf de door middel van loting verkregen letter P. Aan elk stemgerechtigd lid is bij de congresbalie een stembiljet uitgereikt. Dit stembiljet kan ingeleverd worden in de daarvoor bestemde bussen in en bij de plenaire zaal. De stembussen sluiten om 13.15 uur. vacatureoverzicht orgaan/functie vacatures kandidaten
Landelijk Bestuur, voorzitter 1 3 Landelijk Bestuur, Internationaal Secretaris 1 4
Landelijk Bestuur, lid marketing en ledenwerving 1 4 Bestuurslid Kenniscentrum 1 1
Besluitvormingscommissie, lid 1 0 Landelijke Verkiezingscommissie, voorzitter 1 1
Geschillencollege, voorzitter 1 1 Geschillencollege, lid 4 5 Financiële Commissie, voorzitter 1 1
Financiële Commissie, lid 1 1 Landelijk Bestuur, voorzitter Verhagen, Frans geboren op 30/8/1954 beroep publicist, uitgever, communicatie trainer huidige functie binnen D66 Voorzitter Platform Internationale Veiligheid en Defensie Mede oprichtend lid (en exbestuurslid) Platform Integratie Bestuurslid Platform Media en Cultuur Lid Platform Europa Lid Platform Sociaal Liberalisme Lid Platform Internationale Zaken vroegere functie binnen D66 In 1976 mede betrokken geweest bij nieuw leven inblazen van D66 Afdeling Groningen, na de Terlouw oproep Lid commissie buitenland & ontwikkelingssamenwerking 1977-1978 overige maatschappelijke functie Auteur verscheidene non-fictie boeken over de VS en bijdragen aan boeken over politiek, politieke economie, recht en internationaal beleid. Publicist opinieartikelen diverse week- en dagbladen, commentator radio & televisie (‘93 - heden) Toelichting Ik wil juist nu uw voorzitter worden omdat we dankzij de actuele politieke situatie een eenmalige kans hebben te voorzien in de enorme behoefte aan een echte sociaal liberale partij. Gewoon doorgaan is daarvoor niet voldoende. Ik ben ambitieuzer. D66 moet ambitieuzer zijn. Deze kans moeten we grijpen. Ik zeg ‘we’, want ik wil vooral onszelf activeren, leden en ex-leden. Om als vertegenwoordiger van die leden samen met de gekozen vertegenwoordigers tot een herboren D66 te komen. Ik noem dat de feniks strategie: de mythische vogel die opstijgt uit de as van het verleden. Dat verleden moeten we achter ons laten om krachtig te herformuleren wat in ons DNA zit: het liberalisme, de sociaal liberale grondslag van D66. Als voorzitter wil ik daarvoor de tijd nemen om daarna des te overtuigender te kunnen zeggen: dit is waar wij voor staan. In marketing termen: dit is ons unique selling point. Ik wil zoveel mogelijk leden benaderen om te praten over ons gedachtegoed en tegelijkertijd de partijdemocratie
versterken en heractiveren. Het nieuwe bestuur formuleert daaruit conclusies en koppelt die terug aan u. Door de basis te leggen onder het verkiezingsprogramma bieden we een visie op mens en maatschappij waaruit onze keuzes logisch voortvloeien en waaraan ze getoetst kunnen worden. Dit proces alleen al zal bindend werken. We weten best wat ons bindt, maar vinden het verrassend moeilijk om dat te formuleren. Daardoor hebben we geen duidelijk product en kunnen we dat ook niet aan de man brengen. Het is een van de redenen voor onze teruggang. Maar dat product, dat zijn we zelf. Daar wil ik me voor inzetten. Laten we de toekomst tegemoet treden met onze ambitie, met onze intelligentie, met onze energie. Ik vraag om uw vertrouwen, maar vooral vraag ik om op uzelf te vertrouwen. Engelshoven, Ingrid van beroep Directeur huidige functie binnen D66 Geen vroegere functie binnen D66 Vice-voorzitter politiek Landelijk Bestuur 2000-2003; Lid Raad van Toezicht Institute for Multiparty Democracy 2002-2003; Vice-voorzitter afdelingsbestuur Amsterdam 1997-1999; Campagneleider
Verkiezingen Provinciale Staten 1995; Lid afdelingsbestuur Den Haag 1991-1993; Mede
werker Tweede Kamerfractie 1989-1996; Voorzitter afdeling Nijmegen 1987-1989;
overige maatschappelijke functie Voorzitter stichting Eerlijksolliciteren.nl, vanaf 1 mei 2007
Toelichting D66 heeft in november haar wake up call gehad. We moesten kennelijk tot de bodem gaan, voor het tot ons doordrong dat er echt een paar dingen anders moeten. De toestand waarin D66 verkeert is ernstig, maar niet hopeloos.Want meer dan ooit is er ruimte voor een partij die de behoeften van liberalen in Nederland vertolkt, nu de behoudzucht in bijna alle partijen de boventoon voert. Ik geloof dat D66 die ruimte weer kan vullen. Maar dat zal niet vanzelf gaan, dat is niet gewoon een kwestie van wachten tot het tij keert. Om die ruimte te kunnen vullen, moet D66 hard en gestaag werken aan: - een nieuw sociaal-liberaal programma dat antwoorden biedt op vragen waar Nederland nu voor staat zoals de vraag naar een nieuwe balans tussen vrijheid voor mensen en behoefte aan sociale cohesie, zoals de vraag naar een
meer duurzame en innovatieve economie; - een partij die mensen - binnen en buiten D66 - uitnodigt het debat daarover scherp aan te gaan, niet gehinderd door ingewikkelde procedures; we moeten op zoek gaan naar verbreding; - een actieve basis, waar mensen de ruimte krijgen te doen wat lokaal nodig is en waar we elkaar versterken in plaats van dwarszitten;- herkenbaar
heid, door onze idealen ook te vertalen naar concrete ambities, naar voorstellen voor beleid. Ik wil graag leiding geven aan dat proces, dat zeker niet zonder horten en stoten kan gaan. Ik geloof dat ik voldoende verbindende kwaliteit heb om in zo’n moeilijke tijd de boel bij elkaar te houden. 15 Kesteren, Daniël van huidige functie binnen D66 Fractievoorzitter D66 Amsterdam Oud-West sinds maart 2006 Voorzitter besluitvormingscommissie afdeling Amsterdam sinds oktober 2004 vroegere functie binnen D66 88-94 div functies in bestuur Jonge Democraten Friesland, w.o. voorzitter 88-96 Schaduwfractie D66 Leeuwarden 89-90 Duo-raadslid D66 Leeuwarden 89-89 Landelijk campagneteam Jonge Democraten 01-05 Webmaster D66 Oud-West 03-06 Secretaris D66 Oud-West 03-06 Duo-raadslid D66 Oud-west overige maatschappelijke functie 83-86 Vrijwilliger Krisiscentrum Leeuwarden 90-96 Voorzitter Huurderskoepel Leeuwarden 90-92 Sociaal Raadsman 92-94 Consulent Personeelsvoor
ziening (Arbeidsbureau) 93-93 Jongerenfunctionaris Humanistisch Verbond 94-96 Secretaris Fries Kamer Koor 94-95 Vrijwilliger Stichting Vluchtelingenwerk (Leeuwarden) 96-97 Baliemedewerker faculteit Tandheelkunde (ACTA) 97-01 Systeembeheerder, netwerkbeheer en heldesk (ACTA) Toelichting In 1988 werd ik lid van D66. Sinds die tijd ben ik voornamelijk in lokale functies aktief geweest. Sinds maart 2006 ben ik fractievoorzitter in de stadsdeelraad van Amsterdam Oud-West. Vanaf 1998 heeft iedereen de neergang van de partij kunnen waarnemen. Er ging echter meer verloren dan zetels. Langzaam maar zeker hebben we kunnen zien hoe de partijtop zich meer en meer afsloot voor de voeding van onderaf. En raakte ze steeds meer in paniek, naarmate de verkiezingsuitslagen dramatischer werden. De oorzaken van de neergang kunnen dan ook hierin gevonden worden. In de loop van de jaren is het congres
ondanks verzet, steeds meer verworden tot een applausmachine. Hierbij hebben velen de rol van het LB als negatief ervaren.“Klaar voor de klim” bevat beslist een aantal goede ideeen, zoals bijvoorbeeld het instellen van een masterclass. Maar het mist de essentie: D66 is losgeslagen van haar roots. D66 hoeft zich dan ook niet te vernieuwen of te veranderen, maar het moet wel zichzelf hervinden. D66 is een beweging die begon met begon met verontruste burgers over de staat waarin de democratie zich bevond. Welnu, die is nog steeds in gevaar.
De fractie lijkt inmiddels de juiste toon te vinden. Nu de partij nog. Daarom zijn mijn prioriteiten: het aantal congressen handhaven, minder franje, meer tijd voor besluitvorming en verkiezingen. Meer waardering voor de kaderfuncties in de partij. het LB moet weer een faciliterend orgaan worden voor de leden, onder het motto: “Kritiek Is Een Gratis Advies”.
het LB moet de vinger aan de pols houden bij de fractie(s) zonder te willen meesturen. Het is eerder aan het congres om een mening te geven over de daden van de fractie(s). Landelijk Bestuur, Internationaal Secretaris Scheffer, Michiel beroep Directeur van Innovatie
ontwikkelingsbedrijf en Lector Saxion Hogeschool, Docent Institut Francais de la Mode (Parijs) huidige functie binnen D66 Geen vroegere functie binnen D66 Secretaris Afdeling België 1982-1983; Lid Regiobestuur Utrecht 1983-1984; Lid SWB Werkgroep Buitenland 1986-1988; Lid SWB Werkgroep Economie 1991 -1994; Lid Landelijke Programmacommissie 1994-1997; Voorzitter Landelijke Programmacommissie 1997-2002;
Voorzitter Afdeling Amsterdam Oost-Zeeburg 2001-2003. overige maatschappelijke functie Lid Commissie Internationale Economische Betrekkingen VNO-NCW 1995-2000;
Voorzitter Cliëntenraad Stichting Welzijn Watergraafsmeer 2001-2003; Secretaris Cluster Materialen & Mechatronica; Innovatieplatform Twente 2004-2006; Voorzitter Oudercommissie RK Basisschool Klein Heyendaal 2006-heden. Toelichting
Door het stuk “Klaar voor de Klim” is het buitenland onderdeel van de partijstrategie geworden. Dat werd tijd: Europa uit de vergezichten over verdieping en verbreding halen en gebruiken als arena om te leren. We kunnen inderdaad leren van de Liberal Democrats, enerzijds door het sterk lokaal verankeren van een partij en anderzijds door het ontwikkelen van een stabiele factor in het centrum van de politiek. Ik wil dat traject graag leiden.. Maar ik zou graag drie andere accenten leggen. In de eerste plaats slagen we er nog onvoldoende in Europa naar het lokale niveau te vertalen. Daardoor bepalen lobbyisten de prioriteiten
in Brussel en niet de lokaal gekozen politici. In de tweede plaats moeten we samen met de Liberal-Democrats, de FDP en de Fransen rond Bayrou ons de vraag stellen hoe we de hervormingsmoeheid in Europa overwinnen en dat vertalen in ons Europees programma en politiek handelen. We zijn in Paars 2 en Balkenende 2 wellicht te veel meegegaan in een kil liberalisme. Maar het gaat toch eerst om mensen en hun ontplooïngskansen. Daarom wil ik
ook het netwerk met onze zusterpartijen in Oost-Europa inzetten om te leren hoe we de angst voor de ander kunnen winnen. Vanuit een IDI project van Nijmegen/Overbetuwe in Bosnië heb ik geleerd dat liberalisme met islam samen kan gaan. Ik wil de komende jaren mijn Europese ervaring inzetten voor een wederopstanding van D66 in het land, in de regio en in de gemeenten. Ik ben in de afgelopen 25 jaar op alle niveaus actief geweest, die vertaalslag
wil ik met velen organiseren. Na 5 jaar in de Nijmeegse luwte wil ik graag bijdragen aan een revival van D66 door te verbinden en het debat te helpen organiseren. Gerbrandy, Gerben Jan
huidige functie binnen D66 Geen vroegere functie binnen D66 Lid werkgroep buitenland (1991-1995); Persoonlijk medewerker Doeke Eisma (Europees Parlement) van 1994-1998; Lid delegatie diverse ELDR-vergaderingen (1994-1999); Campagnemedewerker Europese verkiezingen 1999; Politiek adviseur staatssecretaris Gerrit Ybema (EZ) (1999-2001); Ambtelijk secretaris Tweede Kamerfractie (2001-2004). overige maatschappelijke functie Penningmeester van de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming te ‘s-Gravenhage (april 2005 - heden). Toelichting Hoe internationaler de wereld om ons heen wordt, des te nationalistischer lijkt Nederland te worden. Het woord Europa lijkt een scheldwoord geworden. Mensen met andere gewoonten moeten zich volledig aanpassen aan onze
manier van leven. Voorzover we al weten wat dat is. De meeste politieke partijen doen hier aan mee of voeren dit verzet tegen de wereld buiten onze (verdwenen) grenzen zelfs aan. D66 is een opvallende uitzondering hierop. Wij hebben als geen ander oog voor internationale samenwerking. Wij zien vooral de kansen en de onvermijdelijkheid van samenwerken met andere landen. Voor die partij wil ik mij graag inzetten op internationaal gebied. Mijn ruime internationale ervaring (studie internationaal bestuur, stage en werk op Clingendael, 6 jaren werk in Brussel) kan ik daarvoor gebruiken. Ik wil dat D66 weer meer zichtbaar is en voorop loopt in debatten over internationale kwesties. Wij hebben een ijzersterk verhaal, dat mensen kan overtuigen. Een sterk (internationaal) netwerk moet daar aan bijdragen. Wat vooral nodig is, is energie en durf. Beide wil ik inbrengen in het bestuur. Jager, Ben huidige functie binnen D66 Voorzitter afdeling van 1990 tot heden met onderbreking vroegere functie binnen D66
Toelichting Het moet een grote uitdaging zijn om in een Nederland waarin provincialisme hoogtij viert, een van oudsher internationalistische en Europees gezinde partij als D66 te positioneren als trendsetter in het denken over Europese en internationale politieke ontwikkelingen. Juist D66 kan hierbij het verschil maken In het nieuwe regeerakkoord ontbreekt een stevige paragraaf over de Europese Unie. Ergo - alle kansen voor D66! In mijn optiek zal een secretaris buitenland als liason tussen de leden, platforms, fractie en bestuur moeten staan om zodoende meer binding met duurzame, langdurige afstemming over internationale zaken binnen de partij te
coördineren. Een belangrijk aspect lijkt mij transparantie, waardoor leden kunnen zien en nagaan op basis van welke argumenten, onderzoeken en dergelijke de fractieleden en/of bestuursleden hun keuzes hebben gemaakt of zullen maken. Draagvlak en betrokkenheid begint bij verslaglegging en verantwoording van activiteiten en besluiten. Onze partij ziet zichzelf als een pro-Europese partij, maar de burger beleeft het op een andere wijze. Vernieuwende bestuurlijke ideeën over Europa moeten eenduidiger en duidelijker worden uitgedragen. Sterker zal moeten worden benadrukt dat veel nationale thema’s direct verbonden zijn met het Europese beleid, zoals bijvoorbeeld de milieuproblematiek en het energiebeleid. Last but not least moet men bedenken dat de eerstvolgende verkiezingen voor het Europees Parlement zijn!
Een krachtige interne en goed geoliede organisatie zal onze partij de mogelijkheid bieden om zich helder en duidelijk te profileren. Ik wil daaraan graag mijn steentje bijdragen! Jong, Marjolein de huidige functie binnen D66 Fractievoorzitter D66 fractie in gemeenteraad Den Haag, vanaf maart 2002 lid raad. vroegere functie binnen D66 bestuurslid Den Haag, van 2000 tot 2002 Toelichting Er is voor D66 een enorme uitdaging om onze Europese gedachten en wensen over te brengen. Niet alleen binnen Nederland, waar nog een spannende weg te gaan is. Ook is het van belang om onze liberaal-democratische opvattingen te delen met inwoners van andere Europese landen. Uiteindelijk staan we samen sterker en kunnen we veel van
elkaar leren! Dat is een opgave voor de komende jaren: met steeds geringere middelen toch steeds meer duidelijk te maken dat wij niet moeten gaan cocoonen maar over de grenzen heen blijven kijken! In Nederland komt - lijkt het wel - steeds meer angst voor het onbekende en worden we steeds behoudender! De uitdaging dat tij te keren is een mooie opdracht!
Landelijk Bestuur, lid marketing en ledenwerving Smits, Marty vroegere functie binnen D66 Lid landelijk doelgroep en communicatie-team ter voorbereiding van campagnes 06/07, dec. 2005 - dec. 2006 Lid Amsterdams debatcyclus team (D-Cafe), 2006 overige maatschappelijke functie Bestuurslid (penningmeester) Stichting Buurthuis Cool, Rotterdam, 1994-2000 Bestuurs
lid (penningmeester en acquisitie) studentenvereniging S.S.R.-R., Rotterdam, sep.1994 - sep. 1995 Toelichting Ik stel mij graag kandidaat voor de functie Bestuurslid Marketing en Ledenwerving. Sterke afdelingen en actieve leden zijn de kern van een politieke partij. In deze kern ontstaan de nieuwe denkbeelden, wordt nieuw talent gevormd en worden kiezers overtuigd. Na een te lange periode van teruggang is het moment aangebroken weer aan
de kern van onze partij te gaan bouwen. Ook dit bouwen aan de partij zal weer het werk zijn van leden en afdelingen. Het Landelijk Bestuur heeft in mijn ogen de taak hen zoveel mogelijk te helpen en aan te moedigen. In het kader van het Project Winnen 15.000 wil ik het delen van geleerde lessen tussen afdelingen bevorderen, goede gereedschappen zoals marketingmaterialen verschaffen en gerichte campagnes opzetten (bijv. op speciale doelgroepen of rondom nieuwe lidmaatschapsvormen). Er is een aantal redenen waarom ik mij geschikt acht deze taken op mij te nemen. Ten eerste heb ik uitgebreide bestuurservaring vanuit mijn rollen in sociaal cultureel werk- en studentenorganisaties in Rotterdam. Ten tweede is het mijn dagelijks werk om grote bedrijven te helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun marketingstrategieën.Maar niet alleen ben ik overtuigd dat ik de vereiste vaardigheden voor deze functie heb, de belangrijkste
reden om u te vragen mij te kiezen, is mijn wil en energie om een significante bijdrage te leveren aan de weg naar boven van D66. Ik ben erg gepassioneerd over de noodzaak van een gezond D66, zie de grenzeloze mogelijkheden als wij de weg naar boven weer vinden en wil mijn energie stoppen in deze klim. Kort samen gevat: Ik kan, ik wil en hoop dat ik van u mag.
Mulder, Nico huidige functie binnen D66 Geen vroegere functie binnen D66 Geen
overige maatschappelijke functie pennningmeester Vereniging Oude Molen (v.a. 02/07)
Toelichting Ik ben een gedreven bedrijfsadviseur en in dat kader specialist op marketing - en communicatie terrein. Maatschappelijk zeer geëngageerd. Het zou me een genoegen zijn betrokken te zijn bij de ‘Klim naar boven’.Bestuurslid Kenniscentrum Bos, Gerard huidige functie binnen D66 Was kandidaat Tweede Kamerlid, geselecteerd voor de groep “geschikt”, maar helaas heeft onze partij in tegenstelling tot het verleden geen 21 zetels gehaald! vroegere functie binnen D66 Bestuurslid en waarnemend voorzitter, afdeling Maastricht 1987-1988
Bestuurslid /voorzitter, afdeling Leiderdorp (1992-1993) Burgeraadslid commissie Gemeente Leiderdorp (1993) Lid, secretaris SWB werkgroep volksgezondheid (vele jaren) Lid Programmacommissie (Toekomst in eigen hand programma 2002-2006) overige maatschappelijke functie Lid Bestuur Maastrichtse Hockeyclub (1100 leden, 2006 -)
Lid adviesorgaan KNMG (2006-) Gehuwd (sinds 1990), vader van 3 kinderen (sinds respectievelijk 1993, 1994 en 1996). Toelichting Continu moeten we antwoord hebben op de vraag waar wij voor staan. Permanent moeten we gevraagd en ongevraagd kunnen formuleren waarom mensen aan D66 hun aandacht en stem moeten geven. Het Kenniscentrum heeft
een belangrijke taak in het onderbouwen van de antwoorden op de maatschappelijk relevante vragen. Immers steeds weer moet een debat plaatsvinden binnen onze partij over alle onderwerpen die er toe doen en dat zijn er heel veel! De politiek reageert veel - en soms kan het niet anders - op de waan van de dag. Maar voor een echte politieke partij is meer nodig. Een onderbouwing, een fundament waar de politieke partij zich zelf aan toetst! Is de gekozen
burgemeester een oplossing voor een maatschappelijk probleem? etc etc. Mensen zijn in de politiek belangrijk, de partijleider heeft het politieke primaat, maar daarnaast dienen wij steeds zicht te hebben op onze mening, waar wij samen voor staan. Dat moeten we kunnen uitdragen aan de marktkraampjes. We hebben nu een zeer goed programma, dat permanent
geactualiseerd en onderbouwd moet worden en daarin speelt het Kenniscentrum een zeer
belangrijke zo niet de belangrijkste rol: aansturen en organiseren van een permanent debat.
Landelijke Verkiezingscommissie, voorzitter Seinstra, Rogier huidige functie binnen D66 Voorzitter Landelijke Verkiezingscommissie vroegere functie binnen D66 Lid LVC
Steunraadslid gemeente Diemen Toelichting In de periode van alweer vier jaar in de Landelijke verkiezingscommisse, eerst als lid, daarna als voorzitter, is er veel gebeurd. Immers, belangwekkende verkiezingen zoals de verkiezing van lijsttrekker en de samenstelling van
de lijst voor de Tweede Kamer hebben onze reglementen en de verkiezingsprocedures tot het uiterste getest. Al dan niet vanwege BNN-presentatoren die probeerden op onze lijst te komen of kandidaten voor het lijsttrekkerschap die de strijd op het scherpst van de snede wilden voeren. Daardoor ben ik kenner geworden van onze statuten en reglementen en heb ik gezien wanneer onze reglementen nut hebben en waar ze D66 hinderen in haar mogelijkheden.
Graag zou ik de maximale termijn volmaken om mij in te zetten de interne partijdemocratie optimaal te maken en door een bijdrage te leveren aan de discussie over nuttige en niet nuttige regels binnen onze partij. Voorwaarts met D66 is toch ook uw doel? Stem daarom op Rogier Seinstra als voorzitter van de Landelijke Verkiezingscommissie; dan is de verkiezingscommissie vast klaar voor de klim. Geschillencollege, voorzitter Jager, Michel huidige functie binnen D66 Lid Geschillencollege vanaf 9 februari 2002, sinds 10 oktober 2006 tevens voorzitter a.i. Geschillencollege vroegere functie binnen D66 Lid Provinciale Staten van Zuid-Holland (dec. 2003- maart 2007) overige maatschappelijke functie Toelichting Na ettelijke jaren lidmaatschap van het Geschillencollege ben ik sinds 10 oktober 2006 voorzitter a.i. van het Geschillencollege. Ik wil mijn ervaringen als lid en als voorzitter a.i. graag verder aanwenden ten behoeve van het
Geschillencollege, als voorzitter. Geschillencollege, lid Scherpenzeel, Hans huidige functie binnen D66 Lid Geschillencollege, 2004-heden vroegere functie binnen D66 Commissielid gemeente Zutphen, 7 maart 2002-november 2003 Penningmeester afdelingsbestuur De Graafschap, 2000-november 2003 Toelichting Ik stel mij graag voor een tweede periode herkiesbaar. Stegeman, Willem-Jan beroep Wethouder gemeente Culemborg huidige functie binnen D66 Wethouder (1 dec 2004 - heden) vroegere functie binnen D66 Raadslid 1994-1998 Steunfractielid 1998-nov 2004 Penningmeester D66 Culemborg 1998-2004 overige maatschappelijke functie Voorzitter Medezeggenschapsraad 1999-2002 Bestuurslid Regionaal Archief (qq) (2004 - heden) Toelichting Ik wil graag actief zijn voor D66 en kan deze functie combineren met het wethouderschap. Het Geschillencollege sluit aan bij mijn interesses en ervaring. Daarnaast heb ik, puur uit interesse, enkele vakken uit de propaedeuse Recht gevolgd aan de Open Universiteit. Waard, Simone de vroegere functie binnen D66 landelijk campagneleider 1982 bestuur afdeling Amsterdam en campagneleider 1994-1998 overige maatschappelijke functie voorzitter bestuur Amsterdams Kleinkunst festival lid jury De eerste prijs (theaterprijs aankomend talent) Toelichting Ik wil graag weer iets doen voor de partij. ik ken de partij goed en ben jurist. Nickel, Marc huidige functie binnen D66 Lid Platform Internationale Zaken en Mensenrechten van november 2005 t/m heden vroegere functie binnen D66 Algemeen bestuurslid en secretaris a.i. D66-Renkum van maart 2004 t/m september 2005
overige maatschappelijke functie Toelichting Na mijn Master Conflictstudies en (werk)ervaring die ik heb opgedaan met moeilijke (conflict)situaties, zie ik deze functie als een goede wijze om me verder en breder te ontwikkelen op het terrein van het bemiddelen tussen mensen/
partijen en het hen bij elkaar brengen danwel naar een voor beide partijen bevredigende uitkomst te streven. Oppenhuis de Jong, Elisabeth vroegere functie binnen D66 Medewerker Landelijk Bureau D66 van januari 2005 t/m februari 2007 overige maatschappelijke functie _
Toelichting Het Geschillencollege is een partijorgaan waarvan je eigenlijk hoopt dat het zo min mogelijk in actie hoeft te komen. Toch is de keuze om me te kandideren als lid van het Geschillencollege niet uitsluitend gebaseerd op luiheid. Ik heb eind 2005 als waarnemend ambtelijk secretaris een aantal keren met het Geschillencollege te maken gehad. Toen is het me duidelijk geworden hoe nuttig en belangrijk het werk van het Geschillencollege is. Ik zet
graag mijn kennis en ervaring in om te helpen het goede werk van het Geschillencollege voort te zetten Financiële Commissie, lid Zaagsma, Edgar huidige functie binnen D66 lid Financiële Commissie vanaf 20 november 2004 t/m 12 mei 2007 overige maatschappelijke functie april 2004 t/m heden penningmeester Vrienden van de JD februari 2000 t/m november 2001 penningmeester Jonge Democraten Landelijk mei 1997 t/m oktober 1998 secretaris public relations Jonge Democraten afd. Leiden ToelichtingIk wil graag nog een termijn als lid van de Financiële Commissie vervullen. AOM 85.0001 LB: overnemen indieners Heiloo AV (mede namens bestuur Alkmaar, Bergen en Castricum) woordvoerder Ad van Vugt onderwerp RUIMTE VOOR DEBAT DOOR MODERNE COMMUNICATIEMIDDELEN
Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat:
-D66 een politieke partij is die juridisch als een vereniging is gegrondvest; overwegende dat:
-de essentie van een vereniging is dat de ledenvergadering, in dit geval het congres het hoogste orgaan is; -dat de essentie van dit congres een gedachtenwisseling tussen de leden en van de leden met het bestuur behoort te zijn; -dat de gegroeide praktijk geworden is dat het congres voor het grootste deel besteed wordt aan formaliteiten, het passeren van moties en niet aan debat en dialoog; -dat moderne technologie het mogelijk maakt om ook buiten het congres om gedachtenwisseling tussen leden en bestuur mogelijk te maken c.q. te stemmen op een veilige en ordentelijke wijze; -dat al eerder een motie is gepasseerd die elektronische communicatie
binnen de partij mogelijk moet maken en dat deze motie nooit is uitgevoerd.
constaterende dat: -dialoog en debat essentiële eigenschappen zijn van een politieke
vereniging maar onvoldoende plaatsvinden op het congres; vraagt het Landelijk Bestuur:
-om nog dit jaar met voorstellen te komen hoe, met gebruikmaking van moderne communicatiemiddelen, debat en dialoog weer een hoofdzaak binnen het congres van D66 kunnen worden; -nog dit jaar met voorstellen te komen om, met gebruikmaking van moderne communicatiemiddelen, ook buiten het congres om gedachtenwisseling tussen leden onderling en met het bestuur mogelijk te maken en daardoor de communicatie te verbeteren; en gaat over tot de orde van de dag. AOM 85.0004 LB: overnemen indieners Amsterdam AV
woordvoerder Andries Tijssens onderwerp TWEE CONGRESSEN PER JAAR Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, bekend met het voornemen van het Landelijk Bestuur nog slechts één congres per jaar te organiseren; constateert dat: - het jaarritme van de politiek in Nederland tenminste tweemaal congresseren per jaar nodig maakt;
- de partij meer baat heeft bij twee bescheidener georganiseerde congressen dan bij één grootschaliger congres; verzoekt het Landelijk Bestuur om: - per jaar tenminste twee algemene partijcongressen te organiseren; - in de begroting ruimte te creëren, dan wel te behouden om
uitvoering van dit verzoek mogelijk te maken; en gaat over tot de orde van de dag. AOM 85.0005 LB: ontraden indieners Almelo AV woordvoerder A.G. de Bruijn onderwerp AFDRACHTREGELING AFDELINGEN Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, overwegende dat: -het lokaal bestuur een volwaardige en essentiële bestuurslaag is binnen ons democratisch bestel; -veel leden van D66 hun politieke activiteiten vooral invullen op lokaal niveau; -voor optimale inbreng van D66 op lokaal niveau sterke,
levensvatbare afdelingen noodzakelijk zijn; -een zinvolle lokale verkiezingscampagne uitgebreide inspanningen én investeringen vergt; voorts overwegende dat: -de huidige verdeling van de contributiegelden binnen de partij onvoldoende recht doet aan het belang van de lokale politiek
voor de leden en onze democratie; -veel afdelingen door het geleden verlies van raadszetels en
collegeposities in de komende jaren belangrijke inkomsten zullen ontberen; -in de komende jaren extra activiteit nodig is op lokaal niveau om de kiezer te informeren over de activiteiten en standpunten van D66 en nieuwe leden te interesseren; spreekt als haar mening uit: -dat iedere afdeling met ingang van 2008 een basisbekostiging dient te ontvangen van 100 per jaar;
-dat de bekostigingsbijdrage per lid die wordt betaald aan afdelingen met onmiddellijke ingang dient te worden verhoogd met 50%; draagt het Landelijk Bestuur op deze wijzigingen op de kortst mogelijke termijn te effectueren;en gaat over tot de orde van de dag. AOM 85.0006 LB: overnemen indieners Boris van der Hamwoordvoerder Boris van der Ham onderwerp STRUCTURELE SAMENWERKING MET JONGE DEMOCRATEN Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, overwegende dat: -de Jonge Democraten indirect een belangrijke bijdrage leveren aan ledenwerving, scholing, vorming en de vitaliteit van D66; constaterende dat: -D66 in de afgelopen jaren jaarlijks een vaste subsidie uitkeerde
aan de Jonge Democraten, maar dat deze door de krimp van de partij voor het jaar 2006 met terugwerkende kracht is teruggedraaid en dat deze mogelijk ook voor 2007 in gevaar
komt; -ook de bijdrage die vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken aan de JD door de krimp van D66 aanmerkelijk is verminderd; verzoekt het Landelijk Bestuur van D66 om: samen met de Jonge Democraten een oplossing te zoeken voor de financiële problemen die (zijn/gaan) ontstaan voor 2006 en 2007; -afspraken te maken over de financiële steun, danwel steun in
natura, aan de Jonge Democraten; -een plan uit te werken om gezamenlijk op te trekken rond de financiering van ledenwerfacties en mogelijk andere uitingen; -te bezien op welke wijze het donateurschap van de Jonge Democraten onder D66-leden kan worden bevorderd; en gaat over tot de orde van de dag. AOM 85.0007 LB: overnemen indieners Oldenzaal AV
woordvoerder Yuri Ankoné onderwerp PERMANENTE CAMPAGNE Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, overwegende dat: -steeds meer afdelingen aan permanente campagne doen; -dit een uitstekende manier is om kiezers weer aan D66 te binden; -er geen geld in de landelijke kas is om gratis materiaal te verstrekken; roept het Landelijk Bestuur op om: -eens per kwartaal met een landelijke campagneflyer te komen,
gericht op actuele thema’s of op algemene thema’s, waar afdelingen voor het drukken op in kunnen tekenen, zodat de juiste hoeveelheden gedrukt worden; -deze flyer tegen kostprijs, maar indien mogelijk goedkoper aan de afdelingen beschikbaar te stellen; en gaat over tot de orde van de dag. AOM 85.0008 LB: indieners Amsterdam AV woordvoerder Ageeth Telleman onderwerp ROL LANDELIJK BESTUUR Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat: -het Landelijk Bestuur de afgelopen jaren het debat tussen TKfractie en leden eerder heeft afgehouden dan gestimuleerd;
-het Landelijk Bestuur geen factor kon zijn in geval van tweespalt tussen bewindspersonen en TK-fractie; -het Landelijk Bestuur geen tegenwicht heeft kunnen bieden aan partijprominenten uit het verleden die hun invloed proberen uit te oefenen op de huidige politieke leiding; -uit angst voor tegengeluid het doodstil is geweest op momenten dat de behoefte aan debat het grootst was; spreekt uit dat: -het Landelijk Bestuur en met name de voorzitter zich meer moet profileren als ledenvertegenwoordiging in plaats van als verlengstuk van de Haagse top en het debat in de partij juist moet aanjagen in plaats van “downplayen”; en gaat over tot de orde van de dag.
AOM 85.0009 LB: overnemen indieners Amsterdam AV woordvoerder Ageeth Telleman
onderwerp NIET NAVELSTAREN Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, kennis genomen van de notitie ‘Klaar voor de Klim’, constateert
dat: -de voorstellen in ‘Klaar voor de Klim’ gericht zijn op het verbeteren en versterken van de partijorganisatie; overwegende dat: -dit het risico van ‘navelstaren’ met zich mee brengt; -de hefboom voor een échte klim ligt bij een sterke rol in het publieke debat, met toegevoegde waarde door een onderscheidende visie; voorts overwegende dat: -op veel plaatsen in politiek en samenleving ongenoegen is over het conservatieve geluid dat nu in Nederland doorklinkt;
spreekt uit dat: -voor het Landelijk Bestuur een belangrijke rol is weggelegd in het aangaan van verbindingen met organisaties en ‘opinion leaders’ op de voor ons belangrijke thema’s; draagt het Landelijk Bestuur op om: -dit in haar handelen nadrukkelijk tot uiting te laten komen, met name t.a.v. de voorzittersfunctie, en zo te voorkomen dat alle tijd en energie uitsluitend in de interne organisatie van de partij gaat zitten; en gaat over tot de orde van de dag. In behandeling AM 85.000 AM 85.0001 LB: ontraden indiener Noord Brabant RV woordvoerder E. de Bruijn voorstel vervangen Vervang ‘Permanente programmacommissie (r. 45) t/m Kenniscentrum’ (regel 48) door: -Democratisch Forum -Permanente programmacommissie
-Platforms -Peilingen -Kenniscentrum Democratisch Forum Het is van essentieel belang dat de leden nauw betrokken zijn bij de discussie omtrent de plaatsbepaling van D66, de politiek inhoudelijke standpunten en de verdieping en uitwerking van inhoudelijke kwesties. Ook op regionaal en lokaal niveau is die wens tot een grotere betrokkenheid bij het inhoudelijke debat sterk aanwezig. Daarom wordt gekomen tot het oprichten van het Democratisch Forum, waarin tweetal vertegenwoordigers per regio, een vertegenwoordiger namens de Programmacommissie en een vertegenwoordiger namens het Kenniscentrum zitting hebben. Het Democratisch Forum kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan het LB en de 1e en 2e Kamerfracties, mede op basis van door Platforms en Expertpanels aangedragen, onderbouwde onderwerpen. In stemming: AM 85.0001 AM 85.0002 LB: ontraden indiener Noord Brabant RV woordvoerder R. de Bruijn voorstel vervangen Vervang ‘Er zijn (r. 101) t/m Jonge Democraten (regel 123) door: Er functioneert nog een groot aantal sterke afdelingen dankzij goede organisatie aan de basis en/of het aanwezig zijn van een raadsfractie. Echter ook de minder actieve afdelingen verdienen extra aandacht. Vaak ontbreekt hier echter de menskracht voor. Soms ontbreekt zelfs een afdelingsstructuur, de zogenoemde “witte vlekken”. In nauw overleg met en onder verantwoordelijkheid van het regiobestuur dienen deze actieve afdelingen de niet-actieve afdelingen onder hun hoede te nemen en te ondersteunen in het weer actief worden. Ook kunnen zij invulling geven aan het ‘witte vlekkenplan”. De actieve afdelingen nemen samen met regionale, niet gekozen, kandidaat-statenleden dit werk op zich. Voor een goede borging van de continuïteit van dit proces z l er tenminste 4x per jaar overleg zijn over de voortgang tussen een vertegenwoordiger namens het regiobestuur en het LB. Waar mogelijk zal de JD bij het proces worden betrokken In behandeling regel AM 85.0003 AM 85.0003 LB: overnemen indiener Oldenzaal AV woordvoerder Yuri Ankone voorstel schrappen Schrap in regel 116 ‘focus op de 40 grote steden/afdelingen’ In stemming AM 85.0003 In behandeling AM 85.0004 AM 85.0004 LB: indiener Noord-Brabant RV woordvoerder Ben Jager voorstel vervangen Vervang ‘Liberal Democrats (regel 216) t/m dynamiek van de Liberal Democrats’ (regel 229) door: Positionering internationaal beleid Het is voor D66 als internationaal en Europees gezinde partij een grote uitdaging om in een Nederland waarin provincialisme hoogtij viert onze partij als trendsetter te positioneren in het denken over Europese en internationale ontwikkelingen.Voor D66 is doelstelling om via intern debat en zo nodig heroriëntering
tot een krachtige interne organisatie te komen die een sterke en heldere externe profilering mogelijk maakt. Ingrediënten (kunnen) zijn: -Duidelijk vaststelling primaat internationaal beleid en invulling ondersteuning volksvertegenwoordigers -V erbetering invulling vertegenwoordiging LI en ELDR en andere internationale samenwerkingsverbanden. -Nauwere afstemming in de “buitenlandhoek”, noodzakelijk in de kleinere, effectieve organisatie van D66 -Heroriëntatie takenpakket en aansturing stichting IDI; concentratie op toekomstige lidstaten en buren; stroomlijning en samenwerking voorop. -Opstelling inhoudelijk en organisatorische stappenplan voor verkiezingen van het Europees Parlement in 2009 -V ergelijkende studies over de aanpak van verwante partijen zoals bijvoorbeeld de Liberal Democrats, VLD, e.a. zijn aanbevelenswaardig - om te leren van werkwijze, aanpak, programmatische punten e.d. -
In stemming: AM 85.0004 Bij aanname AM 85.0004 vervalt AM 85.0005 In behandeling AM 85.0005 AM 85.0005 LB: overnemen indiener Den Haag AV woordvoerder Bernard Aris
voorstel voeg in Voeg in tussen ‘Engeland en hebben’ (regel 221): Schotland en Wales, kortom de Britse LibDems In stemming AM 85.0005 Amendementen en moties op klaar voor de klim
PM 85.5001 LB: indieners Den Haag AV woordvoerder Hans Giesing onderwerp CONCEPTNOTITIE “KLAAR VOOR DE KLIM” Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, overwegende dat: -zachte heelmeesters stinkende wonden maken; -D66 de afgelopen jaren veel politiek profiel en het vertrouwen van de kiezer heeft verloren; -de conceptnotitie “Klaar voor de klim” onvoldoende rekenschap geeft van de toedracht hiervan; is van mening dat: -een grondige analyse nodig is van de succesjaren ‘90 en van de neergang afgelopen 12 jaar; roept het Landelijk Bestuur op tot deze analyse te komen
onder leiding van een onafhankelijk persoon en deze af te ronden voor het eerstvolgende congres; en gaat over tot de orde van de dag. PM 85.5002 LB: indieners Amsterdam AV woordvoerder Andries Tijssens onderwerp KLAAR VOOR DE KLIM Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, kennis genomen van de notitie ‘Klaar voor de Klim’, constateert dat: -het door het bestuur voorgestelde zes-projectenplan grote impact zal hebben op de activiteiten van het Landelijk Bestuur in de komende periode;-na dit congres er een gewijzigd Landelijk Bestuur zal aantreden,waarbij dit gewijzigde bestuur zelf de verantwoordelijkheid zal moeten nemen voor het beleid in de komende periode; draagt het Landelijk Bestuur op om: het 6 projectenplan uit de notitie ‘Klaar voor de Klim’ vast te stellen als een doordacht maar vrijblijvend advies aan het vernieuwde bestuur; en gaat over tot de orde van de dag. . Een innovatiekamer waarin u moet kiezen. Milieu en energie Boris van der Ham zal in een speciale ‘picking the brains’ sessie zijn oor te luisteren leggen bij oud-kamerleden en bewindslieden en bij de meningen in het publiek. Wat is goed sociaal liberaal milieu- en energiebeleid? Kun je er buiten het technische aspect überhaupt wel iets zinnigs over zeggen? Innovatiekamers Food for thoughts PM 85.0001 LB: overnemen indieners Amersfoort AV woordvoerder Dirk Zijp onderwerp BELASTINGVERSCHUIVING Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat: -arbeid en winst niet schaars zijn; -niet- hernieuwbare grondstoffen wel schaars zijn of zullen worden; -nog veel verontreinigend milieubelastend afval (bijna) gratis kan worden geloosd; overwegende dat: -het wenselijk is om het marktmechanisme te gebruiken bij het streven naar een duurzame samenleving; is van mening dat: -belastingen dienen te worden ingezet om toekomstige schaarste en milieubelasting te reguleren; verzoekt het Landelijk Bestuur: -het Kenniscentrum te verzoeken om te laten onderzoeken wat de kansen, bedreigingen en effecten zijn als op Europees niveau inkomstenbelasting op arbeid en winst wordt vervangen door belasting op schaarse (niet hernieuwbare) grondstoffen en afval; en gaat over tot de orde van de dag.
PM 85.0002 LB: overnemen indieners Amersfoort AV woordvoerder Harmen Zijp onderwerp DOORREKENEN PARTIJPROGRAMMA Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat: -partijprogramma’ s niet worden doorgerekend op duurzaamheid; overwegende dat: -de kiezer van een politieke partij moet kunnen weten wat de
gevolgen zullen zijn van het beleid van die partij voor de toekomst, niet alleen op de korte termijn; is van mening dat: -D66 haar verkiezingsprogramma niet alleen zou moeten laten
doorrekenen op economische gevolgen, maar ook op gevolgen van het beleid op het gebied van duurzaamheid; verzoekt het Landelijk Bestuur: -een onafhankelijke instantie de verkiezingsprogramma’s van D66 voortaan door te laten rekenen op duurzaamheid; en gaat over tot de orde van de dag.PM 85.0003 LB: overnemen indieners Amersfoort AV woordvoerder Harmen Zijp onderwerp TOETSING DUURZAAMHEID WETSVOORSTELLEN Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat: -wetsvoorstellen niet structureel worden getoetst op duurzaamheid; overwegende dat: -het één van de taken van de staat is om het welzijn van haar inwoners op de lange termijn te waarborgen; is van mening dat: -de wetgevende macht wetsvoorstellen mede behoort te beoordelen op duurzaamheid; verzoekt de fractie van de Tweede Kamer: -te trachten om het takenpakket van een daarvoor geschikte
instantie, zoals bijvoorbeeld het Milieu en Natuur Planbureau,uit te breiden met de toetsing op duurzaamheid van wetsvoorstellen waarvoor dit relevant is of hiervoor een nieuwe instantie in het leven te roepen;e niet-financiele aspecten en gaat over tot de orde van de dag. PM 85.0004 LB: overnemen indieners Amersfoort AV woordvoerder Diana Wildschut
onderwerp PENSIOENFONDSEN Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam, constaterende dat: -pensioenfondsen toekomstig inkomen verzekeren en zij zich daarbij niet noodzakelijkerwijs richten op andere aspecten van toekomstig welzijn; -zij tot de voornaamste spelers op de kapitaalmarkt behoren en daarmee grote invloed uitoefenen van toekomstige welvaart; is van mening dat: -werkgevers deze aspecten mee zouden moeten kunnen nemen bij de inrichting van hun pensioenvoorziening voor werknemers; roept de Tweede Kamerfractie op: -te bewerkstelligen dat pensioenfondsen openheid geven over de duurzaamheid van hun investeringen; en gaat over tot de orde van de dag. PM 85.0005 LB: ontraden indieners Amersfoort AV woordvoerder Dirk Zijp onderwerp ECOTAX VLIEGVERKEER Het congres van D66 in vergadering bijeen op 12 mei 2007 in Rotterdam,
constaterende dat: -er geen twijfel is dat het broeikaseffect daadwerkelijk plaatsvindt; -het vliegverkeer substantieel bijdraagt aan het broeikaseffect; -uitstoot van broeikasgassen door vliegtuigen op geen enkele manier gecompenseerd wordt; overwegende dat: -het vliegverkeer zonder maatregelen van de overheid een grote groeivoorspelling heeft; -CO2 compensatie in de vorm van boomaanplanting minderkost dan luchthavenbelasting die nu over een ticket wordt
betaald en dus geen buitensporige verhoging van de prijs van vliegtickets zal veroorzaken;
is van mening dat: -in de kostprijs van producten de kosten voor schaarse grondstoffen en afval/vervuiling zou moeten worden meegenomen; -vliegen moet worden belast met de kosten voor compensatie van de reeële vervuiling die het veroorzaakt; -dit kan geschieden in de vorm van een bijdrage aan een organisatie die ter compensatie van CO2 uitstoot bomen aanplant;
verzoekt de Eurofractie: - zich in te zetten voor een toeslag op vliegtickets waarmee de
CO2 uitstoot boven het Europese luchtruim gecompenseerd wordt, bijvoorbeeld door aanplanting van bomen; en gaat over tot de orde van de dag. Waar vindt u wat in het gebouw?
Wat Waar Toegang op ALV Bestuurdersvereniging Hudigzaal (5) 3e etage Congresbalies Foyer (1) Begane Grond D66 en haar sociale gezicht Van Beuningenzaal (3) 3e etage D66 en milieu Schadeezaal (4) 3e etage D66 en de randstad Hudigzaal (5) 3e etage Garderobe Foyer (6) Begane Grond Horeca Foyer Willem Burger (7) 3e etage Persruimte Van der Vorm Zaal (8) 4e etage Toiletten Foyer (9) Begane Grond en 3e etage 2 1 3 4 5 6 7--