Thursday, June 07, 2007

7 juni 2007

Een tijdje geleden bracht Haagse PvdAgemeenteraadsfractievoorzitter Taetske van der Reijt naar voren dat zij het een beetje tijd aan het vinden was om eens samen met de huidige vice Haagse PvdAgemeenteraadsfractievoorzitter een onderhoud te hebben met Haags PvdAgemeenteraadslid Verspuij aangaande diens naar men zegt suboptimaal presterend optreden in de Haagse PvdAgemeenteraadsfractie waarbij hij naar men zegt naast inhoudelijke presentatie ook beleidsmatig meer dan een straatlengte achterstand heeft op veel van zijn mede fractiegenoten

Naar men zegt is gisterenmiddag Haags PvdAgemeenteraadslid Verspuij niet al te best uit het gesprek gekomen welk hij heeft gehad met de Haagse PvdAgemeenteraadsfractievoorzitter Taetske van der Reijt samen met de huidige vice Haagse PvdAgemeenteraadsfractievoorzitter en naar men zegt gaat hij een beetje meer beter z'n best doen om te voldoen aan verwachtingen van huidig Haagse PvdAgemeenteraadsfractievoorzitter Taetske van der Reijt.

Een tijdje geleden bracht oud Haags GroenLinksgemeenteraadslid Niek Roozenburg een beetje naar voren dat hij van mening is dat er om en bij de Haagse GroenLinksgemeenteraadsfractie er een repeterende zin is van niets publiceren wat de fractie in de wielen kan rijden waarbij hij ook naar voren bracht het een beetje niet leuk te vinden hoe het gaat tussen in om en bij de Haagse GroenLinksgemeenteraadsfractie en het Haags Mileucentrum daar er middels de digitale snelweg te lezen is dat-- De fractie heeft haar bezorgdheid uitgesproken over de werkgroep. Zij zien de invloed van Haags Milieucentrum als bedreigend, omdat zij vrezen, dat de werkgroep het standpunt van het centrum zal overnemen. Die mogelijkheid is niet denkbeeldig, want de leden van het HMC zijn beroepsmensen, waar de leden van de groep niet tegen op kunnen. Het HMC verkondigt in andere partijen dezelfde meningen met als gevolg, dat daarmee de meerwaarde van de werkgroep - het GL-standpunt uitdragen – vervalt De werkgroep moet iets leveren waar de fractie wat aan heeft. Maarten gaat hiermee aan de gang, neemt eerst contact op met Heleen.-- waarbij er verder middels de digitale snelweg
http://www.groenlinks.nl/lokaal/denhaag/afdelingsinfo/verslagen2 verder te lezen is dat-- Verslag van bestuursvergadering no 18 gehouden op 20 maart 2007 1.Opening en vaststelling agenda. Maarten opende de vergadering om 20.15 uur met de mededeling, dat de volgende bestuursvergadering op 10 april is; dan liggen we weer op schema. Allen welkom. 2.Verslag van 27 februari 2007. Na het veranderen van een woord is het verslag vastgesteld. 3.Ingekomen stukken en e-mail - een aantal teruggekomen uitnodigingen voor de ledenvergadering over het VCP onder de noemer ‘adres onbekend’. 4. Aktueel We hebben gesproken over het feestelijk in gebruik nemen, nadat er nog geklust is en we enig huisraad hebben.. Voor deze zaken zal er een oproep op de mailinglist komen. We streven er naar de volgende bestuursvergadering in het pandje te houden. Addie zal bijhouden wanneer de ruimte beschikbaar is voor bijeenkomsten, dus bij haar bespreken. Alle bestuursleden krijgen een sleutel en er is er ook een bij Ria Sikkes. Zij is dus sleuteladres. jaarplanning: hiervoor moeten aktuele data worden gemeld bij de secretaris, zodat ze kunnen worden opgenomen op de site. datum ALV (nog niet vastgesteld) hangt af van de plannen van de wethouder en de opening van het pandje: Brouwersgracht 21a.
het voorstel voor de declaraties van bestuursleden is besproken en vastgesteld. datzelfde geldt voor het voorstel tot werving van donateurs. Maarten zal het combineren met de foto van het pandje en Koen verstuurt het naar alle bekende mailadressen. 5.Campagne
Deze evaluatie betreft de landelijke campagnes en wordt gevraagd door het landelijk bureau. Dat zal daar avonden voor organiseren. Het bestuur heeft het idee, dat er leden zijn die hun mening willen meegeven aan degenen, die naar die bijeenkomsten gaan.Die leden zijn van harte welkom op 11 april a.s. in het pandje. Koen laat daarvoor een oproep uitgaan via de site.
6. Voor op de website
Tijdens de bespreking van de agendapunten is dit al aan de orde geweest.
7.Ledenaktiviteiten.
politiek cafe over MVO: VBM heeft een eigen bijeenkomst over hetzelfde thema. Hoewel dat vervelend is, kunnen we er misschien wel wat van leren.
belronde:niets over te melden
werkgroep economie: De fractie wil ondersteuning voor het onderwerp ‘economie in de wijken’. We hebben lang gepraat over wat nu betekent: de wijk in gaan. Als we dat al doen dan moet je er iets aantrekkelijks van maken, zodat er bewoners komen, die over hun wijk kunnen/willen praten. Het gaat er om dat GL zichtbaar is. Voor 10 april kijkt iedereen in kranten om ideeen op te doen en vooral waar we kunnen zijn.
8. Fractie/bestuur.
Er is sinds vandaag een nieuwe wethouder voor verkeer. Koen praat het college bij over
het VCP. De vraag is wat deze wethouder gaat doen: betaald parkeren, de Veerkaden afsluiten? En hoe gaat het met de ‘knippen’in het VCP?
Het fractie wil graag de cultuurdiscussie in de partij voeren..
Weimarstraat.
9.Evaluatie bestuur.
Ook deze keer kwam het daar niet van. We spraken alleen over de mail van Wanda, die de consequentie heeft getrokken uit een mail van een bestuurslid, waarin werd gesuggereerd, dat mensen, die structureel verzuimen, beter kunnen aftreden.. Maar zo letterlijk was dat niet bedoeld. Maarten mailt Wanda daarover
10. Rondvraag.
Niemand heeft specifieks voor de rondvraag. We spreken wel af Wouter (vz kandidatencommissie) en Joke (webcoordinator) uit te nodigen voor een bestuursvergadering. Wouter voor 24 april en Joke voor 8 mei.
We wachten op een lijstje nieuwe leden voor de belronde en Koen maakt afspraken over de belettering van het pandje.
11. Sluiting.
De vergadering wordt tegen 23.00 uur gesloten. De volgende vergadering is op 10 april op de Brouwersgracht
Afspraken:
Betr. contactpersonen (uitbreiding), politiek cafe en frequentie ALV’s: 12 sept. 2006.
Betr. communicatie en publicaties:
De communicatie via de mail moet zorgvuldig gebeuren. Niet iedereen hoeft alles te weten wat zich intern afspeelt.
Met betrekking tot publicaties: Niets publiceren wat de fractie in de wielen kan rijden.
Kopij voor de nieuwsbrief (GroenLicht) wordt bij Addie ingeleverd. Wie zelf kopij stuurt naar Joke laat dat aan Addie weten. Zie verslag van 16 jan. 2007.
Wethouder, fractie en bestuursleden proberen de afspraken en de websites meer op elkaar af te stemmen. (verslag 13 febr. 2007)
Het sleuteladres voor Brouwersgracht 21A is Ria Sikkes. Addie houdt de bezetting van het pandje bij. Actuele data moeten in de jaarplanning komen, dus doorgeven aan Addie.
Actielijst.
1. Voor het gesprek met Bert wordt weer een afspraak gemaakt. (actie Maarten).
2. Voor de telefonische benadering van nieuwe leden zorgen Koen en Cathelijne voor een database.
3. volgend politiek cafe.
4. Koen bezorgt ons nieuwe adressen voor de belronde.
5.Allen bereiden de evaluatie voor de volgende vergadering (schriftelijk) voor.
6. Er wordt geinformeerd bij het landelijk bureau wie tekenbevoegd is (Addie)
7. Via de mailinglist doen we een oproep voor huisraad voor het pandje (Koen)
8.Het stukje over werving van donateurs zal door Maarten worden gecombineerd met een foto van het pandje. Koen zorgt dan voor de verzending naar alle beschikbare mailadressen.
9.Er wordt een oproep via de site gedaan voor 11 april, waarop we de evaluatie van de campagnes willen evalueren met belangstellende leden. (actie Koen)
10. Politiek cafe over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
11.Voor de vergadering van 10 april heeft iedereen kranten e.d. nagekeken op mogelijkheden “de wijk in te gaan” (actie allen)
12.Maarten mailt Wanda i.v.m. de bestuursevaluatie.
13.We wachten op nieuwe lijstjes voor de belronde. (actie Koen)
14.Koen maakt afspraken over de belettering van het pandje.
Voorraadagenda.
Discussie over deelname en zichtbaarheid van GL-ers aan manifestaties.
Instelling van een GL-award
Lijst van GroenLinkse ondernemers
Inventarisatie leden
Donateurs werven
Herziening Huishoudelijk Reglement
Verslag van Bestuursvergadering no 19
gehouden op 10 april 2007 in ons eigen pandje, Brouwersgracht 21a.
1.Opening en vaststelling agenda.
Maarten opent de vergadering om kwart voor negen, omdat we eerst hebben geholpen met het buiten zetten van het groot vuil, wat niet zonder slag of stoot ging, want zelfs de buitendeur moest er uit. Bij de opening memoreerde Maarten het feit, dat dit onze eerste vergadering was in ons pand!!
2. Verslag van 20 maart 2007.
Vastgesteld.
3.Ingekomen stukken en e-mail.
Er was geen post uit de postbus en via de mail waren slechts 2 berichten: een van het FNV en een vraag over verkeersveiligheid voor de fractie.
4. Evaluatie bestuur.
We hebben een start gemaakt, waarbij het vooral ging om de (soms structurele) afwezigheid.
Het grootste probleem daarbij is, dat de slagvaardigheid van het bestuur daardoor wordt ontkracht. Tegelijkertijd werd opgemerkt, dat een bestuur van 9 personen in de hand werkt, dat men gemakkelijker verzuimt en dat heeft weer direkt gevolgen voor de taken die we hebben verdeeld. De volgende vergadering nemen we de evaluatie weer op en dan speciaal gericht op de taken.
5.Aktueel:
pandje: daar zitten we nu in. De planning is om het op 25 april a.s. te laten openen door de wethouder of door iemand van de tweede kamerfractie, die Arnoud daarvoor probeert te interesseren. Voor die tijd is er nog wel e.e.a. te doen; Maarten heeft een afspraak met een ‘vloerenman’, er moeten nog een paar stukken wand en de raampartijgeschilderd, het elektriek moet nog in orde gemaakt. Maandag wordt de belettering aangebracht en er komt ook een lichtkrant (tickertape). We zijn enthousiast. Woensdag worden openingsdatum en - tijd op de website gepubliceerd. Verder brengen we een persbericht uit. Maandag 16 april om 18.00 uur komen we bij elkaar om de voorbereidingen verder te bespreken.
declaraties bestuursleden: de kascommissie heeft de suggestie gedaan om bedragen vast te stellen. Maar we hebben geen idee hoe hoog/laag die moeten zijn. Dus hebben we besloten eerst een half jaar te werken met wat er nu op papier staat en dan zien we verder.
donateurs: aan de verzending van ons verzoek wordt gewerkt.
jaarplanning: hierin waren nog onduidelijkheden, omdat niet alle data en tijden vast staan. Als de jaarplanning aktueel moet zijn, wordt men verzocht alle data door te geven. Arnoud zal het schema aanpassen.
huish. reglement: de vraag was of en hoe het geactualiseerde gedeelte moet worden ingepast. Het reglement zal opnieuw worden uitgetikt.
ALV van 31 mei: de volgende vergadering ligt er een voorlopig agenda. Er wordt bij de fractie nagevraagd of er over de cultuurnota kan worden gediscussieerd.
De andere zaken komen de volgende keer aan de orde. Koen zal wel al vast de drukker inlichten.
6. Evaluatie campagnes GroenLinks.
Op 12 mei organiseert het landelijk bureau een evaluatie over de gevoerde campagne t.b.v. verkiezingen voor Gemeenteraden en Provinciale Staten. Maar er is meer aan de orde t.w. het imago van de partij, de partijcultuur en koers. Als voorbereiding daarop organiseert de afdeling op 11 april a.s.een bijeenkomst voor leden, die hebben aangegeven daarover te willen praten.En in samenwerking met Delft zullen op 9 mei a.s. Haaglanders in debat gaan over dezelfde thema’s. Er is een zaal beschikbaar in Delfstede. We zijn benieuwd hoe het gesprek zal lopen en roepen zoveel mogelijk leden op er naar toe te gaan.
7. Voor op de website:
Op 28 april j.l.is er een bijeenkomst in het Atrium geweest van “de ruggengraat”. Hiermee wordt bedoeld de afgevaardigden uit bestuur, fractie, wethouder en redactie. Het bestuur werd vertegenwoordigd door de sekretaris. Joke had een praatstuk gemaakt betr. zaken als ‘wie is verantwoordelijk voor wat’, een analyse van de situatie van de afdeling en een soort redactiestatuut. Over die principiele zaken ging het echter niet.
Aan het eind was alleen duidelijk, dat degenen die waren afgevaardigd zorg moesten dragen voor het inleveren van kopij. Intussen komt het stuk van Joke wel in een bestuursvergadering aan de orde. Al eerder was Joke uitgenodigd voor een bestuursvergadering.
8. Ledenactiviteiten:
- politiek cafe: over de inhoud was iedereen enthousiast; het aantal bezoekers kon misschien wat hoger, maar over het algemeen waren we tevreden. Gebleken is wel, dat het kleine draaiboekje wat is gehanteerd, wel enige aanvullingen behoeft met name waar het gaat om de inhoud van de verschillende taken, de onderlinge afstemming en de wijze van communiceren.
Een volgend politiek cafe wordt georganiseerd door de werkgroep milieu en zal gaan over de
bouwplannen voor Leyenburg en/of Kijkduin.
- de werkgroep economie komt in de loop van de volgende week voor de eerste keer bij elkaar.
- voor een nieuwe belronde zijn we nog steeds in afwachting van adressen.
9. Fractie/bestuur
Nu we een pandje hebben, zal Arnoud bij de fractie nagaan of en zo ja, wanneer zij spreekuur willen houden. Het discussieonderwerp voor de ALV van 31 mei a.s. is nog niet vastgesteld, maar wat het ook zal zijn, voorwaarde is, dat de stukken tijdig kunnen worden verstuurd.
10. Rondvraag.
Cathelijne deelt mee, dat ze nu in een probleemwijk woont, sinds minister Vogelaar de stationswijk tot de achterstandswijken rekent.
Ze had ook een vraag over haar rol als bestuurslid van de bewonersorganisatie in combinatie met haar functie als bestuurslid van GL. Uitgesproken werd, dat zij louter als privepersoon kan optreden in de bewonersorganisatie.
Koen deed een mededeling over het “potje”voor de koffie
Arnoud heeft vragen over de kopij voor de website. Aankondigingen kunnen gestuurd naar Joke (met mededeling aan de sekretaris) of naar de sekretaris, die dan voor doorsturen zorgt.
Addie vraagt of we tijdens het reces gewoon door vergaderen. Antwoord: we vergaderen wel, misschien enigszins aangepast.
11. Sluiting.
De vergadering werd om 22.40 uur gesloten
Afspraken:
Betr. contactpersonen (uitbreiding), politiek cafe en frequentie ALV’s: 12 sept. 2006.
Betr. communicatie en publicaties:
De communicatie via de mail moet zorgvuldig gebeuren. Niet iedereen hoeft alles te weten wat zich intern afspeelt.
Met betrekking tot publicaties: Niets publiceren wat de fractie in de wielen kan rijden.
Als er namen worden genoemd eerst de betrokkenen inlichten.
Kopij voor de nieuwsbrief (GroenLicht) wordt bij Addie ingeleverd. Wie zelf kopij stuurt naar Joke laat dat aan Addie weten. Zie verslag van 16 jan. 2007.
Wethouder, fractie en bestuursleden proberen de afspraken en de websites meer op elkaar af te stemmen. (verslag 13 febr. 2007)
Het sleuteladres voor Brouwersgracht 21A is Ria Sikkes. Addie houdt de bezetting van het pandje bij.
Actuele data moeten in de jaarplanning komen, dus doorgeven aan Addie.
Actielijst.
1.Voor de telefonische benadering van nieuwe leden zorgen Koen en Cathelijne voor een database.
2.volgend politiek cafe.
3.Koen bezorgt ons nieuwe adressen voor de belronde.
4.De evaluatie wordt de volgende vergadering vervolgd met het accent op de taken.
5.Het stukje over werving van donateurs zal door Maarten worden gecombineerd met een foto van het pandje. Koen zorgt dan voor de verzending naar alle beschikbare mailadressen.
6.Arnoud probeert een groenlinks Tweede-Kamerlid te krijgen voor de opening.
7.Deze datum wordt op de website en in de nieuwsbrief gepubliceerd (actie Koen)
8.Op maandag 16 april komen we om 18.00 uur bij elkaar om de opening voor te bereiden (bestuur)
9.Arnoud zal het schema voor de jaarplanning aanpassen voor de computer.
10.Het herziene gedeelte van het huishoudelijk reglement wordt ingepast. Dat wordt daartoe overgetypt . (actie Addie)
11.Arnoud doet navraag bij het bestuur over het spreekuur en of er op de ALV over de cultuurnota kan worden gediscussieerd.
12.Koen licht de drukker in over een binnenkort te verschijnen GroenLicht
13.Op 11 april discussieren de leden over de campagnes (Koen)
14.Joke wordt uitgenodigd voor de bestuursvergadering van 24 april a.s. (Addie)
15.Arnoud scant het redactiestuk en mailt het aan de bestuursleden.
16.Het draaiboekje voor het organiseren van een politiek cafe wordt aangevuld (Addie)
17.De werkgroep Milieu organiseert het volgende politiek cafe over bouwplannen.
18.Addie maakt een conceptagenda voor de ALV van 31 mei a.s.
19.Addie maakt een vergaderschema voor de vakantie.
Voorraadagenda.
Discussie over deelname en zichtbaarheid van GL-ers aan manifestaties.
Instelling van een GL-award
Lijst van GroenLinkse ondernemers
Inventarisatie leden
Donateurs werven
Herziening Huishoudelijk Reglement
Verslag van Bestuursvergadering no 20
gehouden op 24 april 2007 in het pandje
1.Opening en vaststelling agenda.
Maarten opende de vergadering, terwijl wij op de nieuwe stoelen en aan dito tafels zaten.
Aanvulling agenda: vergaderdata inde vakantie onder Aktueel.
2. Verslag van 10 april 2007.
Na een opmerking over het overtypen van het huish. reglement en na het veranderen van ‘bestuur’ in ‘fractie’ bij agendapuntn9 is het verslag vastgesteld.
3. Ingekomen stukken en e-mail.
Geen bijzonderheden.
4. Evaluatie bestuur.
In vervolg op de vorige vergadering, waar het ging over ieders inzet, spraken we vandaag over ieders taken. Maarten maakte een rondje.
Koen beheert de penningen; hij trekt de werkgroep milieu en pakt op wat anderen laten liggen.
Wanda had ’ledenbinding’ in haar pakket, maar doordat ze zich wegens haar onregelmatige werk niet kan vastleggen, heeft ze daar niets aan kunnen doen, wat ze heel vervelend vindt. Het bestuur vindt de inzet van Wanda waardevol (o.a. in de politieke cafe’s). Ze blijft meedoen aan bestuur en activiteiten waar mogelijk.
Arnoud onderhoudt het contact met de fractie. Dat vindt hij leuk en het is goed te doen. Hij zou daar zelfs meer tijd in willen steken.
Arjen is verantwoordelijk voor het campagneteam en vindt dat ook heel leuk. Op het moment is het daar niet echt druk, maar het team is bezig een plan te maken hoe het permanent campagne voeren effectief kan zijn. Na de adempauze gaan ze verder werken aan de zichtbaarheid van GL. Het bestuur bepaalt nog wanneer het plan naar de ALV moet.
Addie is met de taak als secretaris tevreden.
Cathelijne heeft ‘ledenactiviteiten’ en ‘ledenbinding’ in haar pakket. Ze doet dat graag, maar heeft wel opmerkingen over de samenwerking met de fractie. Ze houdt graag ‘praatjes’ in allerlei groepen en spreekt daar ook over haar lidmaatschap van het afdelingsbestuur. Het bestuur merkt op, dat zij dat op persoonlijke titel doet en niet namens het bestuur.
Maarten ziet het als zijn taak naast het leiden van de bestuursvergaderingen om alles op te pakken wat blijft liggen en te organiseren.
5. Aktueel:
- opening pandje: voor de opening moet er nog het e.e.a gebeuren: schoonmaken, alles klaar zetten, het kunstwerk van Ria ophangen. Arnoud doet verslag van zijn pogingen een Tweede-Kamer-fractielid naar de Brouwersgracht te krijgen. En er is nog wat te regelen met KPN.
- conceptagenda wordt besproken. De cultuurnota komt niet op de agenda; daarvoor in de plaats komt ‘uit de fractie’. Het voorstel betr. de zittingsduur van bestuursleden wordt op de vergadering van 8 mei besproken.
- evaluatie GL campagnes in Delft: er is al eerder afgesproken, dat belangstellende leden zich-zelf opgeven.
- voor Bram en Michiel wordt het boek van Joris Luijendijk (Het zijn net mensen) gekocht.
Ria Sikkes krijgt bloemen, omdat zij de sleutel van het pand krijgt (sleuteladres)
- de vergaderdata in ‘de grote vakantie’ blijven elke veertien dagen. We zullen steeds van te voren bekijken of er voldoende mensen aanwezig kunnen zijn.
6. Voor op de website.
De wijzigingen in de taakverdeling van het bestuur en een verslag van de opening van het pandje komen op de website.
7. Ledenactiviteiten.
-de werkgroep economie heeft zijn eerste bijeenkomst gehad.
-de werkgroep milieu is in tweeen gesplitst: in ruimtelijke ordening en mobiliteit.
De fractie heeft haar bezorgdheid uitgesproken over de werkgroep. Zij zien de invloed van Haags Milieucentrum als bedreigend, omdat zij vrezen, dat de werkgroep het standpunt van het centrum zal overnemen. Die mogelijkheid is niet denkbeeldig, want de leden van het HMC zijn beroepsmensen, waar de leden van de groep niet tegen op kunnen. Het HMC verkondigt in andere partijen dezelfde meningen met als gevolg, dat daarmee de meerwaarde van de werkgroep - het GL-standpunt uitdragen - vervalt
De werkgroep moet iets leveren waar de fractie wat aan heeft.
Maarten gaat hiermee aan de gang, neemt eerst contact op met Heleen.
-terugkoppeling 11 april, voorpraten met leden over de evaluatie die het partijbureau
organiseert. Het is leuk gegaan, hoewel de associatie met een theekransje er wel was.
Koen leidde het geheel en stelt voor voortaan toe te werken naar een statement.
-belronde: Arjen, Wanda en Nabil krijgen nieuwe namen om te bellen.
-cinema en politiek: dit is een idee van David. Hij heeft het al bekend gemaakt op zijn website. Een probleem zijn nog de royalties, maar daar zijn misschien creatieve oplossingen voor. Koen gaat dit na.
8. Fractie/bestuur.
-spreekuur: alle bestuursleden zijn positief; David doet de eerste keer op 1 mei. Addie de tweede op 8 mei a.s. Addie verzorgt de bezetting en de aanschaf van nuttig materiaal. Er komt een logboek.
-relatie pers en politiek: worden nog afspraken over gemaakt.
9. Rondvraag
Addie kondigt haar afwezigheid aan. Dat wordt nog gepreciseerd.
Arjen is op 31 mei (ALV) in het buitenland.
De fractie krijgt ook een sleutel van het pandje Er wordt nog nagedacht over de plaats van een computer.
. Afspraken:
Betr. contactpersonen (uitbreiding), politiek cafe en frequentie ALV’s: 12 sept. 2006.
Betr. communicatie en publicaties:
De communicatie via de mail moet zorgvuldig gebeuren. Niet iedereen hoeft alles te weten wat zich intern afspeelt.
Met betrekking tot publicaties: Niets publiceren wat de fractie in de wielen kan rijden.
Als er namen worden genoemd eerst de betrokkenen inlichten.
Kopij voor de nieuwsbrief (GroenLicht) wordt bij Addie ingeleverd. Wie zelf kopij stuurt naar Joke laat dat aan Addie weten. Zie verslag van 16 jan. 2007.
Wethouder, fractie en bestuursleden proberen de afspraken en de websites meer op elkaar af te stemmen. (verslag 13 febr. 2007)
Het sleuteladres voor Brouwersgracht 21A is Ria Sikkes. Addie houdt de bezetting van het pandje bij.
Actuele data moeten in de jaarplanning komen, dus doorgeven aan Addie.
Actielijst.
1 politiek cafe.
2. adressen voor de belronde.
3.Arnoud probeert een GL- Tweede-Kamerlid te krijgen voor de opening.
4.Het herziene gedeelte van het huishoudelijk reglement wordt ingepast (actie Koen)
5.Koen licht de drukker in over een binnenkort te verschijnen GroenLicht
6.De werkgroep Milieu organiseert het volgende politiek cafe over bouwplannen.
7.Addie koopt de boekjes voor Bram en Michiel, evenals de bloemen voor Ria.
8.Maarten neemt contact op met Heleen over de invloed van het HMC op de werkgroep Milieu.
9.Maarten spreekt daar ook over met de mensen van het HMC
10.Nagegaan wordt hoe het met de royalties zit voor de films, die we willen draaien
Voorraadagenda.
Discussie over deelname en zichtbaarheid van GL-ers aan manifestaties.
Instelling van een GL-award
Lijst van GroenLinkse ondernemers
Inventarisatie leden
Verslag van Bestuursvergadering no 21
gehouden op 8 mei 2007 in het pandje
1.Opening en vaststelling agenda.
Maarten opende de vergadering even over acht.
Bij de ingebrachte punten adviseerde Maarten om ze niet vragenderwijs (moeten we hier iets mee?) of vaststellend (hier moeten we iets mee!) te noemen, maar met een plan te komen m.b.t. het item .
2.Verslag van 24 april 2007
Na een tekstwijziging vastgesteld.
3.Ingekomen stukken en e-mail.
vredesmars: we hebben zeker belangstelling, maar de groep is te klein voor een afvaardiging.
bomenkap en woningbouw zijn naar de fractie gestuurd
1. er is besloten, dat we 8 bestuursleden voldoende vinden.
2. er zouden dan geheel andere kriteria moeten worden gehanteerd.
3. het neemt de mogelijkheid voor andere leden weg om zich beschikbaar te stellen
4.Aktueel:
aan de opening van het pandje denken we met plezier terug. Iedereen is tevreden
voorstel zittingsduur bestuursleden is opgeschoven tot het moment, dat het nodig is.
regiodiscussie GL staat op de agenda om eventueel afspraken te maken: ieder gaat op eigen gelegenheid
verslag 4 mei bijeenkomsten: Arnoud was naar de herdenking van het bombardement op het Bezuidenhout geweest..
5.ALV
De agenda is vastgesteld en we stickeren op 22 mei a.s. Eventuele nadere afspraken
worden ook de 22e gemaakt.
De website.
Naar aanleiding van de binnengekomen mails over wensen van de redactie en de
de uitvoering van het communicatieplan hebben we er enige tijd over gediscussieerd, maar we misten Koen en de onduidelijkheid was groot. We hopen op korte termijn een afspraak met Joke en natuurlijk Koen te kunnen maken. We hopen op de vergadering van 22 mei.
- belronde: levert geen enthousiast verhaal op; door de drukte zijn we er niet aan toe gekomen. Nog niet iedereen heeft adressen.
- politiek cafe: de werkgroep milieu, die het volgende politiek cafe zal organiseren heeft het advies van Koen - vragen naar het draaiboekje - nog niet opgevolgd. Ook met Nabil is nog geen contact gezocht.
Fractie/bestuur
Een aantal onderwerpen kwamen aan de orde:de hondenvergunning, het groene profiel van de stad, het optreden van de fractie en dat van de wethouder in het college.
Verder kwam de bezetting van het spreekuur aan de orde. Monique maakt een lijstje en stuurt dat naar de secretaris. De fractie houdt zich aan de regelmaat van om de andere week.
De relatie pers en politiek blijft staan.
Rondvraag.
Nabil stelt voor de buurt op de koffie te vragen. Leuk idee. Hij wil e.e.a. wel uit-
werken. Advies dit kort te sluiten met de fractie, want die brengt ook bezoeken aan organisaties.
Koen wordt gevraagd een update te maken voor “Donateurs welkom” voor GroenLicht , dat i.v.m. de ALV binnenkort uitkomt. Maarten suggereert een foto van het pandje daarbij te plaatsen.
Addie meldt, dat de agenda voor de volgende bestuursvergadering pas op maandag, misschien zelfs op dinsdagochtend komt .
Arjen meldt zich voor die vergadering af (vakantie).
Afspraken:
Betr. contactpersonen (uitbreiding), politiek cafe en frequentie ALV’s: 12 sept. 2006.
Betr. communicatie en publicaties:
De communicatie via de mail moet zorgvuldig gebeuren. Niet iedereen hoeft alles te weten wat zich intern afspeelt.
Met betrekking tot publicaties: Niets publiceren wat de fractie in de wielen kan rijden. Als er namen worden genoemd eerst de betrokkenen inlichten.
Kopij voor de nieuwsbrief (GroenLicht) wordt bij Addie ingeleverd. Wie zelf kopij stuurt naar Joke laat dat aan Addie weten. Zie verslag van 16 jan. 2007.
Wethouder, fractie en bestuursleden proberen de afspraken en de websites meer op elkaar af te stemmen. (verslag 13 febr. 2007)
Het sleuteladres voor Brouwersgracht 21A is Ria Sikkes. Addie houdt de bezetting van het pandje bij. Actuele data moeten in de jaarplanning komen, dus doorgeven aan Addie.
Actielijst.
1. Koen bezorgt Wanda, Arjen en Nabil adressen voor de belronde.
2. Het herziene gedeelte van het huishoudelijk reglement wordt ingepast (actie Koen)
3. Koen licht de drukker in over een binnenkort te verschijnen GroenLicht
4.De werkgroep Milieu organiseert het volgende politiek cafe over bouwplannen.
5.Maarten neemt contact op met Heleen over de invloed van het HMC op de werkgroep Milieu.
6. Maarten spreekt daar ook over met de mensen van het HMC
7.Nagegaan wordt hoe het met de royalties zit voor de films, die we willen draaien
( actie Koen)
8 In het pand komt een logboek en ‘nuttig’ materiaal t.b.v. het spreekuur (actie Addie)
Voorraadagenda.
Discussie over deelname en zichtbaarheid van GL-ers aan manifestaties.
Instelling van een GL-award
Lijst van GroenLinkse ondernemers
Inventarisatie leden.
Zittingsduur bestuursleden--.