Wednesday, August 15, 2007

15 augustus 2007

Gisterenmiddag bracht Haags VVDgemeenteraadsfractievoorzitter
Anne Mulder naar voren dat het maar allemaal toegedicht gemeentelijk gemeenteraadsgezag was en is welk tot uiting komt in gemeenteraadsvergaderingennotulering waardoor er een indruk is dat in de Haagse gemeenteraad men in de VVDgemeenteraadsfractie zich in permanente verzekering weet van een dame of heer titulatuur terwijl anderen daarvan in gemeenteraadsvergaderingennotuleringsverband zijn uitgesloten.

Vorige week vrijdagavond kwam een beetje naar voren dat een lokaal Haagse Stadspartijgemeenteraadsstemmendpaar in verhuizing naar een andere stad is gegaan waardoor twee lokale Haagse Stadspartijverkiezingsstemmen in mindering zijn waarbij een oud lokaal kathsocialeacademiestudent een tijdje geleden naar voren bracht dat na drie keer een Haagse Stadspartijstem hij ook wel een vierde HaagseStadspartijstem heeft.

Bij een recentelijke bewonersorganisatielijke bijeenkomst bracht Wim Pijl als lokaal ChristenUnie/SGPgemeenteraadsfractievoorzitter naar voren dat hij helemaal bezig is met de ontwikkeling van een aanstaande jubileumbijeenkomst vanwege een lokaal
vijfentwintigjarig samenwerkingscombinatiejubileum waarbij hij naar voren bracht geen verwachting te hebben dat men in organisatie bezig is met een tienjarig Haagse Stadspartijoprichtingsjubileum.

Naar men zegt is men in de Haagse GroenLinksgemeenteraadsfractie zeer tevreden dat er middels de digitale snelweg http://www.groenlinks.nl/lokaal/denhaag/nieuws/hr2007 te lezen valt dat---De nieuwe versie van het huishoudelijk regelement van de afdeling is vanaf heden beschikbaar De wijzigingen, zoals goedgekeurd door de algemene ledenvergadering in februari, hebben betrekking op de stap van papieren communicatie naar digitale communicatie, en hebben uitsluitend betrekking op titel 4. De overige titels zijn ongewijzigd gebleven.Huishoudelijk Reglement van de afdeling Den Haag van GROENLINKS Vastgesteld bij besluit van de Algemene Ledenvergadering van 22 februari 2007, Preambule Dit nieuwe huishoudelijk reglement (verder “HR”) vindt zijn oorsprong in de breed gedragen wens binnen de afdeling om een aantal zaken met betrekking tot de praktijk van alle dag – zoals deze zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld – in een formeel reglement opnieuw vast te leggen. Ook het feit dat het bestaande reglement van de afdeling verouderd was gebleken en op sommige punten in strijd was gekomen met de inmiddels tot stand gekomen landelijke regelingen maakten een nieuw HR voor de Haagse afdeling noodzakelijk. In de Statuten van GroenLinks en het landelijk huishoudelijk reglemen(verder “landelijk
HR”) worden reeds een aantal regelingen ten behoeve van de afdelingen van GroenLinks expliciet voorgeschreven. Sommige van deze bepalingen zijn dwingend, anderen laten ruimte om af te wijken. Naar deze bepalingen zal waar dit van toepassing is steeds verwezen worden; zij worden echter niet in z’n geheel overgenomen. Daarbij is steeds uitgegaan van de Statuten en het landelijk HR zoals die bekend waren bij het sluiten van de onderstaande tekst. Dit reglement is verdeeld in titels, hoofdstukken en afdelingen en kent een gelaagde structuur. De artikelen zijn doorlopend genummerd en waar nodig opgesplitst in genummerde leden. Titel 1.Algemene begripsbepaling. Artikel 1.De begripsbepalingen uit Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de Statuten en het landelijk huishoudelijk reglement van de politieke vereniging GroenLinks zijn in dit reglement onverkort van toepassing. Titel 2. De Algemene Ledenvergadering. Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen. Artikel 2. De Algemene Ledenvergadering (ALV) is het hoogste orgaan van de afdeling. Artikel 3. Lid 1. Gelet op de strekking en betekenis van artikel 2 en gelet op het bepaalde ten aanzien van het doel van de partij in artikel 7, 1ste lid, van de Statuten zoals bedoeld in artikel 1, wordt de in het volgende lid omschreven taak aan het bestuur van de afdeling opgelegd. Lid 2. Indien het bestuur van de afdeling gerede twijfel heeft of bepaalde nieuwe leden of groepen van nieuwe leden het in de Statuten omschreven doel van de partij voldoende onderschrijven, treedt zij terstond in overleg met het landelijk bestuur van de partij, teneinde te komen tot passende maatregelen. Artikel 4. Op grond van de Statuten zoals bedoeld in artikel 1 heeft de ALV een aantal formele bevoegdheden. Deze bevoegdheden zijn uitgewerkt in de artikelen 60 tot en met 64 alsmede 67 en 68 tot en met 74 van het landelijk huishoudelijk reglement. Voorts kan het huishoudelijk reglement van de afdeling aan de ALV bepaalde bevoegdheden toekennen, voor zover niet in strijd met de wettelijke en landelijke regelingen. De formele bevoegdheden van de ALV die voortvloeien uit dit reglement worden hieronder steeds bij de relevante bepaling expliciet benoemd. Artikel 5. De ALV komt minimaal 4 maal per kalenderjaar bijeen. Hoofdstuk 2. Overdracht van bevoegdheden. Artikel 6. De ALV kan één of meerdere van haar bevoegdheden voor een bepaalde periode van maximaal 2 jaar overdragen aan een ander orgaan van de afdeling, voor zover dit niet in strijd komt met de wet, de Statuten, het landelijk huishoudelijk reglement of dit reglement. Artikel 7. Een besluit tot overdragen van bevoegdheden kan uitsluitend worden genomen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.Hoofdstuk 3. Besluitvorming. Artikel 8. Lid 1. Besluitvorming kan alleen plaatsvinden over zaken die op de van tevoren toegezonden agenda staan. Lid 2. Uitzondering op het bovenstaande zijn ordevoorstellen en actuele moties. Lid 3. De voorzitter van de ALV bepaalt of een ordevoorstel, respectievelijk een actuele motie in stemming wordt gebracht. Lid 4.Indien de voorzitter besluit een ordevoorstel of actuele motie niet in stemming te brengen, dan mag uitsluitend de indiener hiervan dit besluit van de voorzitter aan de vergadering doen voorleggen. De voorzitter moet hieraan gevolg geven. Lid 5.Voorafgaand aan de uitspraak van de vergadering als bedoeld in het vorige lid, mag de voorzitter zijn besluit toelichten. De voorzitter geeft ook de indiener de mogelijkheid een en ander aan de vergadering toe te lichten. Artikel 9. Besluitvorming ter vergadering over een zaak die oorspronkelijk niet voor besluitvorming geagendeerd stond – maar bijvoorbeeld ter kennisname of ter gedachtevorming – kan uitsluitend met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen. Artikel 10. Besluitvorming vindt pas plaats nadat de vraag of tot besluitvorming overgegaan kan worden door de vergadering bevestigend is beantwoord. Stemming hierover is eerst noodzakelijk zodra één der leden hierom verzoekt, zoniet is bevestiging bij acclamatie voldoende en kan tot de besluitvorming worden overgegaan.Artikel 11. Besluiten aangaande personen worden altijd met geheime stemming genomen. Titel 3.Het bestuur.Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen. Artikel 12. Het bestuur van de afdeling bestaat uit minstens 5 en hoogstens 9 leden. Artikel 13. De zittingsduur van het bestuur is 2 jaar, ongeacht het ontstaan en vervullen van tussentijdse vacatures. Artikel 14. De voorzitter, secretaris en penningmeester van het bestuur worden door de ALV in functie gekozen. De overige leden zijn algemene leden. Artikel 15. Lid 1. Het bestuur kiest uit haar midden een vice-voorzitter. Lid 2.De voorzitter kan niet tevens vice-voorzitter zijn. Lid 3.Het bestuur verdeelt ten minste de volgende portefeuilles onder de algemene bestuursleden: - ledenwerving en ledenbinding; - communicatie met de fractie; - externe communicatie en aanspreekpunt voor bevriende organisaties. Lid 4.Uitsluitend als het aantal algemene bestuursleden te laag is, mogen, voor zover nodig, ook de secretaris en de penningmeester één van deze portefeuilles aanvaarden. Lid 5.De voorzitter fungeert als woordvoerder in de media. Lid 6.Het bestuur maakt de eenmaal vastgestelde taakverdeling onverwijld aan de leden van de afdeling bekend. Artikel 16. Bijeenkomsten van het bestuur zijn openbaar. Plaats en tijdstip van deze vergaderingen worden tijdig aangekondigd. Artikel 17. Lid 1. In de ALV van maart legt het bestuur verantwoording over het voorafgaande bestuursjaar af; in de ALV van september presenteert het bestuur het jaarplan voor het volgende jaar. Lid 2. Het bestuur kan haar interne werkwijze vastleggen in een eigen intern reglement. Indien het bestuur hier voor kiest, dan is dit reglement in ieder geval openbaar. Hoofdstuk 2. Disfunctioneren. Artikel 18. Bij vermeend disfunctioneren van een bestuurslid wordt dit altijd gemeld aan de ALV. Artikel 19. Bij de bespreking van het mogelijke disfunctioneren worden de regels omtrent het omgaan met personen in acht genomen. Titel 4. Interne publiciteit. Hoofdstuk 1. Recht op informatie. Artikel 20. Lid 1. De leden van de afdeling worden op de hoogte gehouden van de actuele zaken en andere belangwekkende ontwikkelingen door het bestuur, de werkgroepen, de permanente commissies, de fractie en medewerkers van GroenLinks in de Gemeenteraad. Lid 2. Het is in eerste instantie aan de in het eerste lid genoemde organen om te bepalen wat “actueel”en “belangwekkend”is, maar zij zijn gebonden aan de aanwijzingen die de ALV terzake kan geven. Dit laatste geldt niet in zaken waarbij de leden van de Gemeente-raad gebonden zijn aan een bij of krachtens de Gemeentewet gegeven geheimhoudingsplicht. Artikel 21. De digitale nieuwsbrief, GroenLicht, is de manier waarop leden geinformeerd worden. De website kan daarbij ondersteunend werken. Leden die daar behoefte aan hebben kunnen de berichten per post krijgen. Artikel 22.De nieuwsbrief komt tenminste een keer per zes weken uit of zo dikwijls als de redactie dat nodig acht. Hoofdstuk 2. GroenLicht en Website. Artikel 23. Lid 1. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de nieuwsbrief en de website ligt bij het bestuur. Lid 2. De webcoordinator, die tevens de functie van hoofdredacteur vervult, word door de ALV benoemd en ontslagen.
Lid 3. Het bestuur is bevoegd de webcoordinator te schorsen. Een besluit tot schorsing dient te worden gesteund door tenminste tweederde van de bestuursleden. De schorsing duurt voort tot de eerstvolgende ALV. Het bestuur legt het besluit tot schorsing voor aan de ALV. Artikel 24. De zittingsduur van de webcoordinator is twee jaar Artikel 25. De webcoordinator benoemt en ontslaat redactieleden. Inclusief de webcoordinator bestaat de redactie uit vijf personen. Artikel 26. Lid 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 23, 1e lid, garandeert het bestuur de onafhankelijkheid van GroenLicht. Lid 2. De webcoordinator is niet gehouden de kopij voorafgaande aan de publicatie aan het bestuur voor te leggen. Artikel 27. Lid 1. Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderhoud van de website www.groenlinksdenhaag.nl. Lid 2. Het bestuur is bevoegd bijdragen van de website te verwijderen. Het besluit tot verwijdering dient te worden gesteund door tenminste tweederde van de bestuursleden. Het bestuur legt het besluit tot verwijdering voor aan de eerstvolgende ALV. Artikel 8. Het bestuur benoemt een webmaster. Deze functie is technisch en onder-steunend van aard. Titel 5.Werkgroepen.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen. Artikel 29.Voor het uitdiepen van een specifiek onderwerp kan een werkgroep ingesteld worden. Artikel 30.Een werkgroep kan, naast leden, ook bestaan uit personen die geen lid zijn van GroenLinks. Artikel 31.Een werkgroep heeft tot doel om binnen een bepaalde tijd een vooraf bepaald product op te leveren.Artikel 32.Deze titel is van overeenkomstige toepassing op commissies zonder permanent karakter, zoals de commissie bedoelt in artikel 83. Hoofdstuk 2. Instelling en werkwijze. Artikel 33. Een initiatiefgroep deelt de opzet mee aan het afdelingsbestuur. Artikel 34. Deze opzet bevat een omschrijving van het doel van de werkgroep en het tijdschema waarin dit doel bereikt zal worden. Artikel 35.Lid 1. Het bestuur legt het werkgroepvoorstel voor aan de ALV; bij acceptatie wijst de ALV een coördinator aan. Lid 2. Het coördinatorschap als bedoeld in het vorige lid staat open voor alle leden; het bestuur kan in het werkgroepvoorstel een voordracht doen. Artikel 36.Het bestuur biedt de werkgroep naar de redelijkheid de benodigde faciliteiten. Bij onenigheid dienaangaande beslist de ALV. Hoofdstuk 3. Intern reglement. Artikel 37.Een werkgroep kan een intern reglement opstellen. Artikel 38.Dit reglement hoeft niet ter goedkeuring aan de ALV worden voorgelegd, maar mag geen regelingen bevatten die in strijd zijn met de wet, de Statuten, het landelijk huishoudelijk reglement en dit reglement. Artikel 39. Het product van de werkgroep als bedoeld in artikel 34 wordt aangeboden aan de organen en overlegorganen binnen de afdeling die hiermee hun taak of werkzaamheden kunnen aanvangen dan wel vervolgen. Deze organen worden in het reglement aangewezen. Hoofdstuk 4.Beëindiging van werkzaamheden en ontbinding. Artikel 40.Zodra de organen en/of overlegorganen bedoeld in artikel 42 het product van de werkgroep zoals daar bedoeld hebben geaccepteerd is de werkgroep van rechtswege ontbonden. Dit wordt door de coördinator bedoeld in artikel 38 aan de ALV gemeld. Titel 6. Permanente commissies. Hoofdstuk 1.Algemene bepalingen. Artikel 41.Lid 1. Permanente commissies zijn commissies die ten behoeve van taken met een niet-tijdelijk karakter dan wel op grond van daartoe verplichtende bepalingen in de wet, de Statuten, het landelijk huishoudelijk reglement dan wel in dit reglement worden ingesteld. Lid 2.De commissies, bedoeld in het eerste lid, die op het moment van inwerkingtreding van dit reglement op grond van het oude reglement reeds bestaan, dan wel als een (reeds bestaande) commissie als bedoeld in het eerste lid kunnen worden aangemerkt, worden in volgende hoofdstukken van deze titel verder uitgewerkt. Lid 3.Op het moment van inwerkingtreding van dit reglement bestaan er geen andere permanente commissies dan die, die in deze titel worden aangewezen. Eerst daarna kunnen nieuwe permanente commissies worden ingesteld. Hoofdstuk 2 van Titel 5 alsmede hoofdstuk 5 van deze titel zijn op de instelling van nieuwe permanente commissies van overeenkomstige toepassing. Hoofdstuk 2.Kascontrolecommissie. Artikel 42.Ter ondersteuning en controle van het financieel beleid van het bestuur is er de kascontrolecommissie. Al hetgeen deze commissie aangaat wordt beheerst door de Statuten en het landelijk huishoudelijk reglement. Artikel 43.De commissie bestaat uit 3 leden. Artikel 44.De zittingsduur van de commissie loopt gelijk met die van het afdelingsbestuur. De leden zijn terstond herkiesbaar. Artikel 45. Mede op grond van artikel 73, 3de lid, van het landelijk huishoudelijk reglement, richt de commissie, in overleg met de penningmeester, haar werkzaamheden zodanig in dat haar verklaring ten aanzien van het financieel jaarverslag van het bestuur over het daaraan voorafgegane kalenderjaar in de ALV van maart besproken kan worden. Artikel 46.De commissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de ALV en/of het bestuur over alle zaken met betrekking tot de financiën van de afdeling. Artikel 47.De commissie zoals deze bestaat bij de inwerkingtreding van dit reglement gaat bij die inwerkingtreding van rechtswege over in de kascontrolecommissie zoals bedoeld in dit hoofdstuk. Het bestuur doet binnen drie maanden na inwerkingtreding van dit reglement en in overleg met de commissie aan de ALV een voorstel tot aanvulling van de commissie tot drie leden, overeenkomstig artikel 71, 5de lid, van het landelijk huishoudelijk reglement. Hoofdstuk 3.Kandidatencommissie.AFDELING 1.ALGEMENE BEPALINGEN. Artikel 48. Voor alle functies die in of vanuit de afdeling vervuld worden fungeert één kandidatencommissie, tenzij de ALV voor een of meerdere specifieke vacatures anders bepaalt. Artikel 49.De commissie bestaat uit negen leden van GroenLinks, waarvan er ten minste zes tevens lid van de afdeling Den Haag zijn. Artikel 50.Kandidaten voor deze commissie worden pas lid indien zij door de ALV worden gekozen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.Artikel 51.De zittingsduur van de commissie is gelijk aan die van het afdelingsbestuur, zodat in dezelfde vergadering waarin een nieuw bestuur wordt gekozen ook een nieuwe commissie samengesteld wordt. Artikel 52.Lid 1. De secretaris van de afdeling fungeert qualitate qua als ambtelijk secretaris van de kandidatencommissie.Lid 2. Indien de secretaris van de afdeling zelf tevens kandidaat is voor een vacature die door de commissie vervuld dient te worden, dient het bestuur zorg te dragen voor een adequate vervangende wijze van ambtelijke ondersteuning van de commissie. Zodra de secretaris van de afdeling ophoudt kandidaat te zijn, hervat hij of zij zijn of haar taken als secretaris van de commissie. Artikel 53.Ieder gesprek met een kandidaat voor welke functie dan ook wordt door drie leden van de commissie gevoerd; de ambtelijk secretaris draagt er zorg voor dat dit in steeds wisselende samenstelling gebeurt.Artikel 54.Voorafgaand aan ieder gesprek kiezen de drie leden uit hun midden een fungerend voorzitter en een secretaris.Artikel 55.De commissie als geheel kiest uit haar midden een voorzitter die verantwoording voor de werkwijze van de commissie aflegt aan de ALV. Artikel 56.Tussentijdse vacatures binnen de kandidatencommissie worden zo snel mogelijk aan alle leden van de afdeling bekendgemaakt door het afdelingsbestuur, waarna een open sollicitatieronde volgt. Artikel 57.Een lid kan alleen gekozen worden na een persoonlijke presentatie in de ALV. AFDELING 2.INTERN REGLEMENT. Artikel 58.De kandidatencommissie kent een intern reglement. Artikel 59.Het reglement van de commissie moet door de ALV worden goedgekeurd. Artikel 60. Iedere wijziging in het interne reglement moet ter goedkeuring aan de ALV voorgelegd worden. Artikel 61. Het reglement moet in ieder geval bepalingen bevatten over hoe om te gaan met niet functionerende leden. AFDELING 3.INWERKINGTREDING. Artikel 62.In afwijking van artikel 79 treden de bepalingen van dit hoofdstuk pas in werking bij de aanvang van de eerstvolgende nieuwe zittingsperiode van het bestuur na de inwerkingtreding van dit reglement. Hoofdstuk 4.Commissie Landelijke Politiek. Artikel 63.De commissie Landelijke Politiek heeft verschillende doelen, te weten: - het voorbereiden van de bijeenkomsten van de Partijraad;- een klankbord zijn voor de leden van de Partijraad als bedoeld in artikel 67 en hun plaatsvervangers- het signaleren van thema’s in de landelijke organisatie die van belang zijn voor de afdeling, en daar actie op ondernemen;- het signaleren van items die plaatselijk actueel zijn maar die van landelijk belang zijn, en daar actie op ondernemen; - het organiseren van discussie-avonden over landelijke, politieke thema’s. Artikel 64.Leden van de commissie zijn qualitate qua de door en namens de afdeling gekozen leden van de Partijraad en hun plaatsvervangers, alsmede die leden van de afdeling, die de wens om deel uit te maken van deze commissie kenbaar hebben gemaakt aan de coördinator als bedoeld in artikel 70. Artikel 65.Vergaderingen van de commissie zijn openbaar en worden tijdig aangekondigd. Artikel 66.De vergaderfrequentie is dusdanig dat op een adequate wijze aan de doelstellingen gewerkt kan worden. Artikel 67.De commissie kent een eigen reglement dat ter goedkeuring aan de ALV voorgelegd moet worden. In dit reglement wordt in ieder geval geregeld hoe de coördinator aangewezen wordt en voor welke termijn hij of zij zitting heeft.Artikel 68.De Werkgroep Landelijke Politiek zoals deze onder het oude reglement van de afdeling bestond gaat op de dag van inwerkingtreding van dit reglement van rechtswege over in de commissie Landelijke Politiek zoals bedoeld in artikel 66. Totdat in het reglement van artikel 70 is voorzien fungeert de coördinator van de voormalige werkgroep als coördinator van de commissie. Hoofdstuk 5.Nieuwe permanente commissies. Artikel 69. Bij de instelling van een nieuwe permanente commissie, als bedoeld in artikel 44, 3de lid, stelt de ALV gelijktijdig het interne reglement van deze commissie vast. Bij het voorstel voor een nieuwe commissie, analoog aan artikel 37, dient dan ook een concept voor een intern reglement te zijn gevoegd. De inhoudelijke eisen aan een dergelijk reglement, zoals die zijn verwoord in artikel 41, zijn van overeenkomstige toepassing. Hoofdstuk 6. Ontbinding permanente commissies. Artikel 70. Iedere permanente commissie kan uitsluitend bij besluit van de ALV worden ontbonden, tenzij de wet, de Statuten, het landelijk huishoudelijk reglement of dit reglement zich daar tegen verzet. Zonodig voorziet de ALV haar besluit van de noodzakelijke overgangsbepalingen. Titel 7. De fractie in de Gemeenteraad. Artikel 71. Het functioneren van de fractie van GroenLinks in de Gemeenteraad van Den Haag wordt beheerst door de wet, de Statuten en het landelijk huishoudelijk reglement. Uitsluitend in aanvulling daarop, en als instrument ter bevordering van de communicatie tussen fractie en leden, gelden de in deze titel gegeven bepalingen. Artikel 72. Namens de fractie is er bij iedere Algemene Ledenvergadering een vertegenwoordiger aanwezig om de leden te informeren over actuele zaken in de gemeentepolitiek. Artikel 73.De fractie heeft het recht om inzake iedere aangelegenheid die haar goeddunkt de mening van de ALV te vragen. Artikel 74. Het fractieberaad is toegankelijk voor leden. Om gericht van dit recht gebruik te kunnen maken worden tijdstip, plaats en agenda vooraf bekend gemaakt. Dit kan via GroenLicht, een eigen nieuwsbrief, de website of in laatste instantie via de mailinglist. Titel 8. Overgangs- en slotbepalingen Artikel 75.De citeertitel van dit reglement is: “Huishoudelijk Reglement van de afdeling Den Haag van GroenLinks”, kortweg HR. Artikel 76. Dit reglement treedt in werking de dag nadat het bestuur van de afdeling bericht heeft ontvangen van het landelijk bestuur van de partij dat er geen bezwaar bestaat tegen de bepalingen van dit reglement. Het bestuur van de afdeling is verplicht om bij verspreiding van dit reglement de datum van vaststelling door de ALV en de datum van inwerkingtreding te vermelden. Artikel 77. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur van de afdeling. Indien een lid het met een dergelijk besluit niet eens is of wanneer er binnen de afdeling verschillende interpretaties ontstaan over één of meer bepalingen van dit reglement, staat voor ieder lid de weg naar de Geschillencommissie als bedoeld in artikel 36 van de Statuten open. Artikel 78. Met de inwerkingtreding van dit reglement is de Commissie Herziening Huishoudelijk Reglement 2001 ontbonden. Artikel 79. De reglementen en regelingen van 19 februari 1991, 19 november 1991 en 30 juni 1993, alsmede de ‘Samenwerkingsovereenkomst Links Den Haag”, zijn, voor zover deze nog van toepassing waren, met de inwerkingtreding van dit reglement vervallen. Artikel 80. Lid 1. Wijziging van dit reglement is slechts mogelijk nadat een door de ALV gekozen commissie een voorstel hiertoe aan de ALV voorlegt. Lid 2.Dit voorstel moet met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen door de ALV worden aanvaard. Lid 3.Het aldus gewijzigde reglement dient vervolgens door het bestuur van de afdeling aan het landelijk bestuur van de partij te worden voorgelegd ter verkrijging van een verklaring van geen bezwaar. Pas wanneer deze verklaring van geen bezwaar door het bestuur van de afdeling is ontvangen treden de wijzigingen – de volgende dag – in werking. Lid 4.Tot het moment van inwerkingtreding bedoeld in het vorige lid moment blijven de eerdere bepalingen onverkort van kracht. Lid 5.Een wijziging van dit reglement welke het directe gevolg is van een wijziging van de wet, de Statuten of het landelijk huishoudelijk reglement wordt, in afwijking van het 1ste en 2de lid van dit artikel, op voordracht van het bestuur door de ALV met een enkelvoudige meerderheid aangenomen.--